Bevægelse og idrætsaktiviteter i pædagogisk praksis

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

    Abstract

    Hensigten med dette kapitel er at bidrage til at begrunde og kvalificere de didaktiske overvejelser for tiltag med bevægelse og idrætsaktiviteter i en pædagogisk kontekst. Udgangspunktet er, at vi alle lever livet med og igennem kroppen, og at kroppens erfaringer og ressourcer er afgørende for, hvordan vi oplever tilværelsen og udlever livet. Det er derfor betydningsfuldt at inddrage kroppene i en pædagogisk praksis på en bevidst og aktiv måde. Det gennemgås, hvilke didaktiske overvejelser og valg man skal gøre sig, når man iværksætter, tilbyder og varetager bevægelses- og idrætsaktiviteter i en pædagogisk sammenhæng. Der vil undervejs eksemplificeres med konkrete aktiviteter og henvises til muligheder for fordybelse i delemnerne.
    Original languageDanish
    Title of host publicationPædagogik : introduktion til pædagogens grundfaglighed
    EditorsDavid Thore Gravesen
    Number of pages36
    Place of PublicationAarhus
    PublisherSystime
    Publication date2015
    Edition1
    Pages249-274
    Chapter11
    ISBN (Print)978-87-92711-97-7
    Publication statusPublished - 2015

    Keywords

    • didactics
    • play
    • movement
    • activity
    • physically active
    • excercise
    • promoting health
    • sports
    • social work
    • community of practice
    • inclusion
    • coping
    • identity
    • motivation

    Cite this