Bevægelsesfortælling som legestøtte

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Kapitlet bygger på en opsamling af viden fra et konkret eksperimenterende
projekt om bevægelsesfortælling i dagtilbud ved navn Hoppeline. I kapitlet
argumenteres for, at pædagogiske aktiviteter, som har til formål at understøtte
fantasileg, både må kunne bevæge børns sind og deres kroppe.
Børns fantasileg forstås i kapitlet som en særlig æstetisk udtryksform på linje med drama, dans, billedkunst og musik, hvorfor der argumenteres for, at et pædagogisk øvelsesrum for fantasileg må have æstetisk karakter og være kendetegnet ved en cirkularitet, hvor den pædagogiske formidling og børnenes ideer gensidigt inspirerer hinanden. Kapitlet har som mål at inspirere pædagogisk personale til selv at konstruere og formidle bevægelsesfortællinger til børn på en legende og æstetisk måde.
Original languageDanish
Title of host publicationLegens magi : om det professionelle arbejde med at forstå, inspirere, understøtte og rammesætte 1-6-årige børns leg
EditorsLise Hostrup Sønnichsen, Hanne Hede Jørgensen
Number of pages17
Place of PublicationKbh.
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2019
Pages145-161
ISBN (Print)978-87-500-5292-0
Publication statusPublished - 2019

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • children and youth

Cite this

Sønnichsen, L. H. (2019). Bevægelsesfortælling som legestøtte. In L. H. Sønnichsen, & H. H. Jørgensen (Eds.), Legens magi: om det professionelle arbejde med at forstå, inspirere, understøtte og rammesætte 1-6-årige børns leg (pp. 145-161). Akademisk Forlag.