Bevægelseslæring

Aksel Bendsen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Idrætslige oplevelser og præstationer afhænger i høj grad af hvilke bevægelser udøveren vælger, og af kvaliteten af disse bevægelser.
Man kan også sige, at et bevægelsesforløb er resultatet af en intention og en række korrektioner. Når bevægelsesforløbet starter, sker det med udgangspunkt i en mere eller mindre bevidst beslutning hos den aktive person. Denne beslutning sendes ud i kroppen, der tolker opgaven, igangsætter bevægelsesforløbet og overvåger og korrigerer det. Da ethvert bevægelsesforløb konstrueres udfra det kendskab kroppen har til lignende forløb, afhænger kvaliteten af et bevægelsesforløb således både af beslutningens kvalitet og af kroppens muligheder.
Idrætslæreren bidrager til elevens bevægelseslæring hovedsageligt ved at fokusere på beslutningernes kvalitet (hvad der skal gøres). Eleven arbejder fortrinsvis med kroppens muligheder for at virkeliggøre beslutningerne (hvordan det skal gøres). Der er tale om to forskellige former for forståelse der er frugtbare for hinanden. Kommunikationen mellem de to former for forståelse er afgørende for elevens bevægelseslæring, hvorfor det er vigtigt at udvikle en åben og nuanceret kommunikation i læringsmiljøet.
Original languageDanish
Title of host publicationIdrætspædagogisk årbog 2002 - teori om praktik
EditorsKurt Lüders
Number of pages20
Place of PublicationÅrhus
PublisherKlim
Publication date2002
Edition1. udgave
Pages177-197
ISBN (Print)978-87-795-5183-1
Publication statusPublished - 2002

Keywords

  • movement

Cite this