Bevægende aktionsforskning

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearchpeer-review

Abstract

Siden 2014 hvor, der som et resultat af skolereformen, blev indført motion og i bevægelse i skolen minimum 45 minutter om dagen, har skoler og kommuner arbejdet på at ændre praksis i undervisningen. En strategi til at skabe denne type forandringer er at implementere nye handleformer på baggrund af eksisterende forskningsviden. Denne top-down strategi risikerer imidlertid ikke at tage hensyn til kultur, pædagogik, værdier og kontekstuelle forskelle. Aktionsforskning er ofte blevet betragtet som et alternativ til denne tilgang, idet aktionsforskning bygger på et ideal om at skabe forandringer gennem kritiske, demokratiske bottom-up handlinger (Levin, 1948). I praksis er aktionsforskning imidlertid ofte initieret af politiske beslutninger eller af forskere eller fonde - og ikke af praksis - som forventes at skabe forandringerne. Dette skaber en udfordring i forhold til ånden bag aktionsforskning (Tinning, 1992).Igennem de sidste fire år har vi gennemført aktionsforskningsprojektet iMOOW! (Liv i skolen, 2020). Projektet har haft til formål at udvikle en bevægelsesdidaktik som kan støtte skolerne i at udvikle og gennemføre motion og bevægelse i undervisningen 45 minutter om dagen på en måde der opleves meningsfuld. Projektet opstod på foranledning af skolereformen og på initiativ af forskere, støttet af Nordea Fonden. Projektet blev gennemført i samarbejde med ca. 25 skoler og omkring 150 lærere og pædagoger i fem kommuner. Selvom intentionen med iMOOW!-projektet var demokratisk at involvere skolens aktører, var projektet i realiteten født af andre end dem, praksisforandringen konkret vedrører. Formålet med denne præsentation er at diskutere dette dilemma og fremlægge ideer til og erfaringer med, hvordan man i aktionsforskning kan vende politiske top-down beslutninger til processer, hvor praksisdeltagerne tager ansvar for udviklingen. Teoretisk er projektet inspireret af enactivism (Gallagher, 2017) og det undersøges, hvorledes sansemotoriske, følelsesmæssige og intersubjektive erfaringer kan bidrage til at skabe ejerskab til aktionsforskningsprojektets forandringsprocesser. LitteraturGallagher, S. (2017). Enactivist interventions - Rethinking the mind. Oxford: Oxford University Press.Levin, K. (1948). Resolving social confilcts. Selected papers on group dynamics. New York: Harper & Row.Liv i skolen. 2020. VIA University College. Nr. 4, 22. årgang.Tinning, R. (1992). Reading Action Research : Notes on Knowledge and Human Interests. Quest, 44, 1–14.
Original languageDanish
Publication date2020
Publication statusPublished - 2020
EventBridging - Dansk Bevægelses- og Idrætspædagogisk Forskningsnetværk -
Duration: 14 Nov 2019 → …

Conference

ConferenceBridging - Dansk Bevægelses- og Idrætspædagogisk Forskningsnetværk
Period14/11/19 → …

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this