Projects per year
Abstract
Projekt ’Bevægende idræt’ er et igangværende UC-sektor projekt mellem UCN, UC SYD, Absalon og NUBU, finansieret af Novo Nordisk fonden.
Projektet løber fra februar 2023 til december 2025.
I projektet vil vi forsøge at ændre på det forhold, at børn med særlige behov (ADHD, autisme, depression, angst og/eller OCD), der går i folkeskolen er mindre fysisk aktive i skole og fritid, end deres jævnaldrende. Den eksisterende evidens viser, at denne målgruppe af børn qua deres psykiske og kognitive udfordringer er i en sårbar position, der betyder, at de er med i færre idrætsfællesskaber i skole og fritid, og også oplever at blive ekskluderet i diverse idrætsmæssige sammenhænge, så generelt har de en dårligere fysisk og mental sundhed. I projektet laver vi indsatser, der både retter sig mod skoleidrætten og idrætsfritidsdelen, og målet er at give målgruppen gode oplevelser
med idræt der. I skolen forsøger vi at opkvalificere idrætsundervisningen med co-teaching (CT) som indsats, som er en systematisk pædagogisk samarbejdsform, igennem et helt skoleår (2023/24). I den anden indsats arbejder vi med brobygning mellem skole og idrætsfritidsdelen i samarbejde med NGO’en specialsport.dk.
I projektet deltager fire kommuner: Vordingborg, Sønderborg, Hjørring og Aalborg, og i alt seks skoler. Til at implementere indsatserne afvikles fem workshops på hver skole af forskere og lektorer fra de tre professionshøjskoler i samarbejde med idrætsunderviserne (lærere og pædagoger) på
skolerne. For at vurdere om indsatserne gør en forskel, har vi udviklet et spørgeskema (smileysystem) til samtlige deltagende elever inkl. eleverne med særlige behov (ca. 600 elever).
Vi har desuden udviklet Elevdeltagelsesprofiler (EDP) til idrætsundervisningen for at vurdere inklusion og deltagelse blandt eleverne med særlige behov, og Co-teachingskema til at vurdere om CT anvendes og gør en forskel i forhold til inklusion. Udvalgte børn med særlige behov (ca. 40 elever), og hvert idrætsteam (12 stk.) bliver interviewet. Alle undersøgelser bliver afviklet i eptember/oktober 2023 (baselinemålinger), og afvikles igen til maj/juni 2024.
Det er tanken, at resultaterne skal skaleres ud til resten af Danmark via projektets deltagere, NUBU, UC’erne og Advisory Board.
Vi vil til NUBUs forskningstræf oktober 2023 præsentere projektet og de præliminære resultater.
Nøgleord: Idræt, børn med særlige behov, co-teaching, brobygning mel. skole og fritid
Projektet løber fra februar 2023 til december 2025.
I projektet vil vi forsøge at ændre på det forhold, at børn med særlige behov (ADHD, autisme, depression, angst og/eller OCD), der går i folkeskolen er mindre fysisk aktive i skole og fritid, end deres jævnaldrende. Den eksisterende evidens viser, at denne målgruppe af børn qua deres psykiske og kognitive udfordringer er i en sårbar position, der betyder, at de er med i færre idrætsfællesskaber i skole og fritid, og også oplever at blive ekskluderet i diverse idrætsmæssige sammenhænge, så generelt har de en dårligere fysisk og mental sundhed. I projektet laver vi indsatser, der både retter sig mod skoleidrætten og idrætsfritidsdelen, og målet er at give målgruppen gode oplevelser
med idræt der. I skolen forsøger vi at opkvalificere idrætsundervisningen med co-teaching (CT) som indsats, som er en systematisk pædagogisk samarbejdsform, igennem et helt skoleår (2023/24). I den anden indsats arbejder vi med brobygning mellem skole og idrætsfritidsdelen i samarbejde med NGO’en specialsport.dk.
I projektet deltager fire kommuner: Vordingborg, Sønderborg, Hjørring og Aalborg, og i alt seks skoler. Til at implementere indsatserne afvikles fem workshops på hver skole af forskere og lektorer fra de tre professionshøjskoler i samarbejde med idrætsunderviserne (lærere og pædagoger) på
skolerne. For at vurdere om indsatserne gør en forskel, har vi udviklet et spørgeskema (smileysystem) til samtlige deltagende elever inkl. eleverne med særlige behov (ca. 600 elever).
Vi har desuden udviklet Elevdeltagelsesprofiler (EDP) til idrætsundervisningen for at vurdere inklusion og deltagelse blandt eleverne med særlige behov, og Co-teachingskema til at vurdere om CT anvendes og gør en forskel i forhold til inklusion. Udvalgte børn med særlige behov (ca. 40 elever), og hvert idrætsteam (12 stk.) bliver interviewet. Alle undersøgelser bliver afviklet i eptember/oktober 2023 (baselinemålinger), og afvikles igen til maj/juni 2024.
Det er tanken, at resultaterne skal skaleres ud til resten af Danmark via projektets deltagere, NUBU, UC’erne og Advisory Board.
Vi vil til NUBUs forskningstræf oktober 2023 præsentere projektet og de præliminære resultater.
Nøgleord: Idræt, børn med særlige behov, co-teaching, brobygning mel. skole og fritid
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 25 Sept 2023 |
Number of pages | 1 |
Publication status | Published - 25 Sept 2023 |
Event | NUBU Forskningstræf 2023: Udsathed PÅ TVÆRS – af professioner, institutioner, kategorier og arenaer - Kursus og Konferencecenter Severin, Middelfart, Denmark Duration: 26 Oct 2023 → 27 Oct 2023 https://nubu.dk/nubu-forskningstraef-2023/ |
Conference
Conference | NUBU Forskningstræf 2023 |
---|---|
Location | Kursus og Konferencecenter Severin |
Country/Territory | Denmark |
City | Middelfart |
Period | 26/10/23 → 27/10/23 |
Internet address |
Projects
- 2 Active
-
Bevægende idræt - for børn med særlige behov i skole og fritid
Bentholm, A. (Principle researcher), Guldager, J. D. (Co-researcher), Emtoft, L. M. (Co-researcher), Emtoft, L. M. (Co-researcher), Bentholm, A. (Principle researcher), Guldager, J. D. (Co-researcher) & Emtoft, L. M. (Co-researcher)
01/03/23 → 31/12/25
Project: Research
-
Activities
- 1 Lecture or presentation
-
Bevægende idræt – for børn med særlige behov i skole og fritid
Bentholm, A. (Introductory speaker) & Emtoft, L. M. (Introductory speaker)
27 Oct 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File