Blokmodellen: en overset repræsentation i dansk matematikundervisning?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Blokmodellen er en visuel model, der anvendes i problemløsning, bl.a. til at hjælpe eleverne med at genkende regneart. Visualiseringer anvendes i matematikundervisning som redskab, eller repræsentationsmodel, til at understøtte udvikling af begrebsforståelse og problemløsningsprocesser. Med udgangspunkt i Bruners repræsentationsformer (konkret, visuel og abstrakt), foreslår vi en konceptuel model for Repræsentationsbaserede Oversættelsesstrategier i Problemløsning (ROP-modellen). I denne artikel introducerer vi blokmodellen og giver et kort rids af de internationale erfaringer. Vi præsenterer her de første erfaringer set fra et lærer- og undervisningsperspektiv med at implementere blokmodellen i matematikundervisningen på mellemtrinnet i forbindelse med projektet TRACK (Teaching Routines and Content Knowledge).
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Issue number2
Pages (from-to)23-46
Number of pages24
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • mathematics

Cite this