Brobyggeren, humørmageren og de andre klassekammerater – om sociofaglige deltagelsesmønstre i SYKL

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) indtager eleverne rollen som henholdsvis hjælper og hjulpne på skift. Vi har set nærmere på, hvilke typiske hjælpestrategier eleverne anvender, og det viser sig, at deltagelsesmønstrene trækker på både sociale og faglige (tale)handlinger. Gennem eksempler fra videoobservationer fremstilles fire strategier, som alle kan føre til mere eller mindre inkludering i elevfælleskabet.
Original languageDanish
Title of host publication"Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv" Om undersøgende samtaler i makkerpar
EditorsMaria Christina Secher Schmidt, Stine Thygesen
PublisherKøbenhavns Professionshøjskole
Publication date2022
Pages37-49
ISBN (Print)978-87-974214-0-6
Publication statusPublished - 2022

Cite this