Projects per year
Abstract
I denne case diskuteres en videobaseret opgave som 2 årgangs lærerstuderende fra Fysik/Kemi undervisningsfaget blev stillet i forbindelse med deres praktik. Opgaven var designet med målet om at fastholde de studerendes refleksioner også i efterbehandlingen af praktik, og støtte dem i, med brug af forskellige optikker, at få øje på situationer i deres egen praktik, som handlede om elevernes kompetenceudvikling. Der var på elevniveau særligt fokus på de tre overordnede naturfaglige kompetenceområder: Undersøgelse, Modellering, og Perspektivering. Baggrunden for dette var bl.a. underviserens erfaringer fra tidligere forløb, hvor lærerstuderende fx kan tro, at de bare ved at anvende modeller i undervisningen understøtter elevernes modelleringskompetence. Modelleringskompetence handler fx også om, at eleverne selv producerer modeller, diskuterer karakteren af en model og sammenligner modeller. I case-beskrivelsen fokuseres der på de lærerstuderendes udvikling af professionelle kompetencer, men med denne indledning står det klart, at didaktik i læreruddannelsen hele tiden må tænkes i to niveauer, da de lærerstuderende også uddannes til at bedrive didaktik.
To ting blev særligt tydelige i de studerendes arbejde med denne professionsdidaktiske opgave, hvor de fælles analyserede videoklip fra deres praktik. Dels at de studerende kom til at hjælpe hinanden til at få øje på ting, som de ikke selv havde været opmærksom på i første omgang. Og arbejdet med praktikopgaven skærpede generelt de studerende fokus på det kompetencebaserede på elevniveau. Så efterbehandlingen med videoerne som medierende artefakter blev en afgørende faktor for deres udvikling af den del af professionelle kompetencer, der med et begreb fra antropologien kan kaldes professional vision (Goodwin, 1994). Endvidere var der tegn på, at den fagdidaktiske teori de tidligere havde arbejdet med fik en ny og anden mening for de studerende, da begreberne blev re-kontekstualiseret ved tilknytning til nogle konkrete delte ”billeder fra praksis”. Det skal understreges, at underviserens stilladsering viste sig at være afgørende for disse læringsmuligheder.
To ting blev særligt tydelige i de studerendes arbejde med denne professionsdidaktiske opgave, hvor de fælles analyserede videoklip fra deres praktik. Dels at de studerende kom til at hjælpe hinanden til at få øje på ting, som de ikke selv havde været opmærksom på i første omgang. Og arbejdet med praktikopgaven skærpede generelt de studerende fokus på det kompetencebaserede på elevniveau. Så efterbehandlingen med videoerne som medierende artefakter blev en afgørende faktor for deres udvikling af den del af professionelle kompetencer, der med et begreb fra antropologien kan kaldes professional vision (Goodwin, 1994). Endvidere var der tegn på, at den fagdidaktiske teori de tidligere havde arbejdet med fik en ny og anden mening for de studerende, da begreberne blev re-kontekstualiseret ved tilknytning til nogle konkrete delte ”billeder fra praksis”. Det skal understreges, at underviserens stilladsering viste sig at være afgørende for disse læringsmuligheder.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | At uddanne til en profession : professionsdidaktisk forskning og cases fra professionsuddannelse |
Editors | Birgitte Lund Nielsen, Vibe A. Jelsbak |
Number of pages | 9 |
Publication date | 2018 |
Pages | 22-30 |
Publication status | Published - 2018 |
Keywords
- learning, educational science and teaching
- schools, courses and institutions
Projects
- 1 Finished
-
At uddanne til en profession
Jelsbak, V. A. (Principle researcher) & Nielsen, B. L. (Principle researcher)
02/01/17 → 31/12/19
Project: Research
File