Caseanalyse i læreruddannelsen: om caseanalyse som vejen til (endnu) bedre undervisning

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen tilbyder et teoretisk og empirisk blik på underviserens arbejde med caseanalyser inden for læreruddannelsen. Ambitionen er primært at udvikle en analytisk model på et professionsdidaktisk grundlag og sekundært at afklare, hvordan analysen empirisk kan håndteres inden for rammerne af en professionel praksis, hvor der er travlt med at undervise. Undersøgelsens væsentligste teoretiske resultater er, at den analytiske model kan forstås som en række delanalyser: en kontekst-, en handlings-, en baggrunds-, en udviklings- og en resultatanalyse. Empirisk er der tale om mindst to sammenhængende case-analyser forskudt i tid, hvor den første kvalificerer det indgreb, der afprøves i den anden. Artiklen henvender sig primært til undervisere og forskere ved professionshøjskolerne, men er relevant for alle, der arbejder med undervisning.
Original languageDanish
JournalStudier i læreruddannelse og profession
Volume3
Issue number1
Pages (from-to)53-72
Number of pages20
ISSN2445-8538
Publication statusPublished - Jan 2018

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this