Co-teaching: samarbejde om læring

Research output: Book/Report/PhD thesisBookCommunication

Abstract

Bogen giver en introduktion til begrebet co-teaching og til co-teachingbaseret vejledning. Denne 3. udgave er omskrevet og udvidet med et nyt kapitel om co-teachingbaseret vejledning.

Co-teaching vil sige et samarbejde, hvor to eller flere personer med hver sin faglighed deltager ligeligt i samarbejdet om at skabe et godt læringsmiljø for målgruppen. Det særlige ved co-teaching er, at man står sammen om at afklare den opgave, man skal løse, og bidrager ligeligt og ligeværdigt i arbejdet med at planlægge, gennemføre og evaluere de iscenesatte læreprocesser.

Målet med co-teaching er primært at skabe et mere inkluderende læringsmiljø, hvor færre udskilles til særlig specialundervisning, samtidig med at alle elever i klassen lærer mere – uanset forudsætninger og behov. Co-teaching kan principielt anvendes i alle sammenhænge, hvor man ønsker at kvalificere deltagernes læreprocesser, når to fagprofessionelle er sammen om målgruppen. De involverede undervisere kan desuden gennem co-teaching udvikle sig som fagpersoner i en praksis, hvor man inspireres af hinanden og trækker på hinandens særlige faglighed, viden og kompetencer.

Det tilhørende videomateriale, som introducerer til co-teaching, og som der refereres til løbende i bogen som eksempler, er blevet suppleret med yderligere videoer om co-teachingbaseret vejledning. De kan løbende i bogen tilgås med brug QR-koder og findes på www.coteach.dk samt på forlagets hjemmeside.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Edition3.
Number of pages211
ISBN (Print)9788741278384
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs

Cite this