Abstract
Hvordan samarbejder pædagoger og lærere om at styrke sproglig kontinuitet, tryghed og
genkendelighed i overgangen fra børnehave til SFO og til børnehaveklasse – og senere fra
børnehaveklasse til 1. klasse? Fredensborg Kommune ønskede med projektet Sproggaven
med i skole (2020-2023) at sætte det tværprofessionelle samarbejde på dagsordenen for at
udvikle den sprog- og bogpraksis, børnene har været vant til i dagtilbud, og bygge videre
derfra ved skolestarten. Hvad er det for en praksis, børnene i Fredensborg kender fra tidligere, og hvilke greb skal der til, for at den flytter med ind i indskolingen? I denne artikel
viser vi, hvordan pædagoger og lærere i Sproggaven med i skole har samarbejdet med
udgangspunkt i bøgerne Guldlok og de tre bjørne og Den grimme ælling og metoden udvidet dialogisk læsning. Vi præsenterer, hvordan en literacypædagogik, der går på tværs af
flere institutioner og professioner, ikke bare udvikler børnenes sprog, men også styrker de
fagprofessionelles fælles praksis
genkendelighed i overgangen fra børnehave til SFO og til børnehaveklasse – og senere fra
børnehaveklasse til 1. klasse? Fredensborg Kommune ønskede med projektet Sproggaven
med i skole (2020-2023) at sætte det tværprofessionelle samarbejde på dagsordenen for at
udvikle den sprog- og bogpraksis, børnene har været vant til i dagtilbud, og bygge videre
derfra ved skolestarten. Hvad er det for en praksis, børnene i Fredensborg kender fra tidligere, og hvilke greb skal der til, for at den flytter med ind i indskolingen? I denne artikel
viser vi, hvordan pædagoger og lærere i Sproggaven med i skole har samarbejdet med
udgangspunkt i bøgerne Guldlok og de tre bjørne og Den grimme ælling og metoden udvidet dialogisk læsning. Vi præsenterer, hvordan en literacypædagogik, der går på tværs af
flere institutioner og professioner, ikke bare udvikler børnenes sprog, men også styrker de
fagprofessionelles fælles praksis
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Viden om Literacy |
Issue number | 35 |
Pages (from-to) | 14-23 |
Number of pages | 10 |
ISSN | 2246-6517 |
Publication status | Published - May 2024 |
Keywords
- learning, educational science and teaching