Dannelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Hvad kan man forstå ved ”dannelse i daginstitutioner”? Og hvordan kan man fremme det? Det er disse spørgsmål, som søges besvaret i dette kapitel. Først introduceres et bredt dannelsesideal, som sammenfattes til, at dannelse handler om at åbne sig for verden, at dannelse forvandler én, så man udvikler sin egenart og selvstændighed og at dannelse indebærer, at man kan deltage i og udvikle fællesskaber af frie mennesker. Dannelsesidealet sættes i relation til Daginstitutionslovens pædagogiske grundlag, som siger noget om, hvordan man i daginstitutionerne skal arbejde med læreplanstemaerne. Dannelse forstås her ikke som en pædagogisk aktivitet i sig selv, men som en mulig dimension ved alle andre pædagogiske aktiviteter. Vi skal se på, hvordan man så alligevel kan forberede og praktisere dannelse i vokseninitierede aktiviteter, gennem rammesætning af børns hverdagsliv, og i børneinitierede aktiviteter. Til sidst behandles spørgsmålet, hvad der kræves af pædagogen, for at hun kan arbejde med dannelse. Der er ingen opskrifter og metoder man kan tage ned fra hylden, men man kan opøve sin pædagogiske takt.
Original languageDanish
Title of host publicationTemaer og aktiviteter i dagtilbud
EditorsChristian Aabro
Number of pages16
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication dateJan 2021
Pages39-54
Chapter2
ISBN (Print)9788741279695
Publication statusPublished - Jan 2021

Keywords

  • children and youth

Cite this