Dannelsen af det pædagogiske blik i et livshistorisk perspektiv

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen fremlægger metoder og resultater fra forsknings- og udviklingsprojektet ”Rigtige Pædagoger”, hvor pædagogstuderendes beskrivelser af egne pædagogiske livserfaringer undersøges fra en fænomenologiske-eksistentiel tilgang. Artiklen argumenterer for, at studerendes oplevelser af betydningsfulde øjeblikke i barndommen præger studerendes forestillinger om, hvad en rigtig pædagog er. Et centralt fund i undersøgelsen er, at en stor gruppe studerende trods vanskelige opvækstvilkår, har potentiale til at udvikle en stærk professionspersonlighed, da udfordrende erfaringer i barndommen kan blive en særlig ressource i udviklingen af det pædagogiske blik. Men det forudsætter en uddannelseskultur, som tager på sig, at studerendes motivation til at søge ind på uddannelsen i høj grad må forstås som et eksistentielt livsprojekt samt et uddannelsesmiljø, som understøtter studerendes personlige udvikling på pædagoguddannelsen.
Original languageDanish
Article number5
JournalForskning i pædagogers profession og uddannelse
Volume1
Issue number1
Pages (from-to)55-68
Number of pages14
ISSN2446-2810
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs

Cite this