Dans og kommunikation: hvordan bruger vi det i pædagoguddannelsen?

Research output: Other contributionOther

Abstract

Vi skal først ud på en filosofisk tur gennem dele af fænomenologiens land. Til at beskrive og begribe væren som levende krop i bevægelse låner vi begreber af Maurice Merleau-Ponty, Maxine Sheets-Johnstone og Reinhard Stelter. Vi forbinder os også med begreber fra Rudolf Laban, Johan Borghäll og Ulla Thøgersen. Vi vil gerne have dig til gribe og begribe, at fænomenologi både er et grundsyn, en indstilling og et metodisk afsæt til at nærme os det, der sker med os i verden, når vi kaster os ud i den og – som Reinhard Stelter formulerer det: ’forsøger at (be)gribe dét, kroppen allerede har grebet’.
Opdagelsesrejsen også en dannelsesrejse. Det er én lang kreativ kaste-sig-ud, gribe- og begribe-proces. For at forstå de kræfter der slippes løs i en sådan proces, låner vi begreber fra Lars Geer Hammershøj og Daniel Stern.
For ikke at fare vild på rejsen, vil vi gennem hele opgaven benytte os af fortællinger om helt konkrete situationer og oplevelser som de faste omdrejningspunkter. Dels vores egne oplevelsesfortællinger, dels fortællinger vi har fået lov at låne af 11 studerende på Pædagoguddannelsen i Aarhus. De 11 studerende har deltaget i vores undervisning i foråret 2016 på modulet: Kreative udtryksformer. I det undervisningsforløb har vi været optaget af flg. spørgsmål:
• Hvordan rammesætter og understøtter vi kropslige og oplivende
dannelsesprocesser og
• Hvordan reflektere vi det, der sker, så vi kan anvende dans og bevægelses
kommunikation i pædagogisk arbejde?
Original languageDanish
Publication date2016
Number of pages62
Publication statusUnpublished - 2016

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this