Dansk skolepolitik - I spændingsfeltet mellem samfundsudvikling, politiske interesser og pædagogiske idealer

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

Artiklen omhandler en række skolepolitiske temaer, der alle har spillet en betydelig rolle siden 1960erne: Det gælder spørgsmålet om faglighed i skolen, der er præget af en vekslen mellem vægt på grundlæggende kundskaber og almene personlige og sociale kompetencer, uden at dette valg har nogen afklaring. Det gælder også spørgsmålet om skolens funktioner i relation til arbejdsmarkedet over for dens opgave i relation til det samfundsmæssige liv, demokratiet og den menneskelige udvikling. Det gælder spørgsmålet om betydningen af social lighed og retfærdighed i skolesystemet. Endelig gælder det spørgsmålet om forholdet imellem det politiske system og skolens professionelle, der- både i kraft af nye styringsformer og nye pædagogiske rationaler - har ændret sig væsentligt.
Original languageDanish
JournalUnge Paedagoger
Volume80
Issue number3
Pages (from-to)6-15
Number of pages9
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - 2019

Keywords

  • schools, courses and institutions
  • education, professions and jobs

Cite this