Dansklæreres målforståelser i didaktiske design med innovation

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Kapitles afsæt er et udviklingsprojekt med en skole, der har arbejdet med dansk og innovation. I artiklen beskrives de målforståelser, der kan genfindes hos lærere, når de arbejder med innovation og entreprenørskab i danskundervisningen. Artiklen problematiserer en tendens til hierarkisering af målene, hvor enten danskfaglige mål eller innovationsfaglige mål i forløb fremtræder markant på bekostning af det andet element. Artiklen placerer sig i derfor i forhold til en allerede eksisterende diskussion i spændingsfeltet mellem almendidaktik og fagdidaktik. Artiklen illustrerer, hvordan mål fra dansk og innovation omsættes fra egenformulerede mål til læringsmål, og der diskuteres hvilke udfordringer, der er forbundet med at realisere praksis til flere målforståelser, og den kommer med konkrete anbefalinger til, hvordan mål kan formuleres, så dansk- og innovationsfaglige mål integreres. Artiklen begrunder med afsæt i begreberne kompetence og dannelse, hvorfor det er væsentligt at arbejde med både fag-faglige og innovationsfaglige mål i folkeskolen
Original languageDanish
Title of host publicationEn moderne og aktuel didaktik
EditorsAne Qvortrup, Karina Kiær
Number of pages30
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2020
Pages127-156
ISBN (Print)978-87-7160-409-2
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this