Abstract
En forskning, der ønsker at være relevant for et professionsfelt, må både have ambitioner om, at professionelle får belyst problemstillinger, de genkender fra deres praksis, og at disse problemstillinger samtidig løftes ud af deres lokale kontekst og deres hverdagslige betydningssætning og forbindes teoretisk til almene samfundsmæssige og professionsfaglige teorier. En forskning, der søger at knytte sig til professionsudvikling, må med andre ord både have ambition om at lære af de involverede parters kritik i praksisfeltet og bidrage til teoriudvikling indenfor området.
Spørgsmålet er, hvordan man i et forskningsprojekt kan deltage i professionsudvikling og samtidg tænke teoretisk om den? Herværende artikel vil belyse denne modstilling af forholdet mellem teori og praksis, forskning og professionel praksis, og jeg vil fremlægge et eksempel, hvor jeg i et delforløb i mit Ph.d.-projekt har samarbejdet med en forstander om at udarbejde en artikel Intentionen i samarbejdet med forstanderen har været, at organisere forholdet mellem professionel praksis og forskning som et partnerskab og lade forskningsprojektet inddrage professionelles egne problematiseringer af deres praksisområde.
Spørgsmålet er, hvordan man i et forskningsprojekt kan deltage i professionsudvikling og samtidg tænke teoretisk om den? Herværende artikel vil belyse denne modstilling af forholdet mellem teori og praksis, forskning og professionel praksis, og jeg vil fremlægge et eksempel, hvor jeg i et delforløb i mit Ph.d.-projekt har samarbejdet med en forstander om at udarbejde en artikel Intentionen i samarbejdet med forstanderen har været, at organisere forholdet mellem professionel praksis og forskning som et partnerskab og lade forskningsprojektet inddrage professionelles egne problematiseringer af deres praksisområde.
| Original language | Danish |
|---|---|
| Title of host publication | Børneperspektiver på døgninstitutioner : Inddragelse af og samarbejde med børn og forældre |
| Editors | Ida Schwartz, Jørgen Gleerup , Elin Soelmark, Elin Andersen, Britta Kruse |
| Number of pages | 22 |
| Publisher | Syddansk Universitetsforlag |
| Publication date | 2008 |
| Publication status | Published - 2008 |
Keywords
- research
- action research
- out-of-home placement