Deltagelse og samarbejde i praksisforskning

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

En forskning, der ønsker at være relevant for et professionsfelt, må både have ambitioner om, at professionelle får belyst problemstillinger, de genkender fra deres praksis, og at disse problemstillinger samtidig løftes ud af deres lokale kontekst og deres hverdagslige betydningssætning og forbindes teoretisk til almene samfundsmæssige og professionsfaglige teorier. En forskning, der søger at knytte sig til professionsudvikling, må med andre ord både have ambition om at lære af de involverede parters kritik i praksisfeltet og bidrage til teoriudvikling indenfor området.
Spørgsmålet er, hvordan man i et forskningsprojekt kan deltage i professionsudvikling og samtidg tænke teoretisk om den? Herværende artikel vil belyse denne modstilling af forholdet mellem teori og praksis, forskning og professionel praksis, og jeg vil fremlægge et eksempel, hvor jeg i et delforløb i mit Ph.d.-projekt har samarbejdet med en forstander om at udarbejde en artikel Intentionen i samarbejdet med forstanderen har været, at organisere forholdet mellem professionel praksis og forskning som et partnerskab og lade forskningsprojektet inddrage professionelles egne problematiseringer af deres praksisområde.
Original languageDanish
Title of host publicationBørneperspektiver på døgninstitutioner : Inddragelse af og samarbejde med børn og forældre
EditorsIda Schwartz, Jørgen Gleerup , Elin Soelmark, Elin Andersen, Britta Kruse
Number of pages22
PublisherSyddansk Universitetsforlag
Publication date2008
Publication statusPublished - 2008

Keywords

  • research
  • action research
  • out-of-home placement

Cite this