Demokrati og skolens demokratiske dannelse: Om demokratiforståelser og skolens dannelse til demokratisk medborgerskab

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

    Abstract

    I dette kapitel belyses demokrati idehistorisk, og der præsenteres og problematiseres forskellige syn på demokrati. Der laves en komparativ analyse af Alf Ross' forståelse af demokrati som styreform og Hal Kochs forståelse af demokrati som livsform. Herefter undersøges, hvordan definitionen af demokrati har indflydelse på forståelsen af det demokratiske medborgerskab. I forbindelse med en diskussion af skolens demokratiske dannelsesopgave inddrages myndighedsbegrebet og det pædagogiske paradoks at skulle danne til myndighed.
    Original languageDanish
    Title of host publicationKLM på tværs : sociologiske, historiske og filosofiske perspektiver
    Number of pages25
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherSamfundslitteratur
    Publication date2013
    Pages91-115
    ISBN (Print)978-87-593-1633-7
    Publication statusPublished - 2013

    Keywords

    • general education

    Cite this