Den kritisk faglige gruppesamtale

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Dette kapitel fokuserer på den samtale, som foregår i elevernes gruppesamtaler, og på hvilket potentiale denne har for læring og refleksion. Den faglige samtale er en faglighed på linje med faglig læsning og faglig skrivning. Jeg vil i dette kapitel på den ene side tilbyde (kommende) lærere nogle mundtlighedsfaglige begreber til undervisning i mundtlighed. Formålet med en sådan undervisning er, at eleverne tilegner sig nogle kompetencer så de kan deltage i en samtale som saglige og faglige samtalepartnere, der mestrer både at være undersøgende og kritiske.

Jeg vil på den anden side diskutere og tilbyde nogle didaktiske tiltag, som er bud på, hvordan man kan fastholde elevernes mundtlige samtaler og lade dem undersøge og eksperimentere med deres eget mundtlige sprog
Original languageDanish
Title of host publicationMeget mere mundtlighed
EditorsLene Illum Skov
Number of pages21
Place of PublicationKbh.
PublisherAkademisk Forlag
Publication date30 Jan 2022
Pages79-99
Chapter5
ISBN (Print)9788750058977
Publication statusPublished - 30 Jan 2022

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this