Den lærerstuderende som forsker og deltager i skolen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel sætter fokus på den del af en lærers faglighed, som handler om lærerens kompetencer til at kunne beskrive og udforske skolelivets praksis. I kapitlets første del argumenterer vi for vigtigheden af at man som lærer kan forholde sig åbent og undersøgende til det, der foregår i skolelivet og præsenterer en analytisk model, som kan danne afsæt for studier af skoleliv. Efterfølgende introducerer vi udvalgte pædagogisk-psykologiske metoder. Først beskrives deltagerobservationer og videoobservationer som en grundlæggende metode til at søge viden om børn og samspil i skolen. Derefter beskrives forskellige former for interviews som kan supplere med viden om børns perspektiver på skoleliv. Kapitlet indledes med en praksisbeskrivelse, som der trækkes tråde til undervejs i kapitlet.
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogisk psykologi i læreruddannelsen
PublisherAkademisk Forlag
Publication statusAccepted/In press - 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this