Den smarte abe: Betydning af og korrektion for gætning ved karaktergivning I multiple choice-tests

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I forbindelse med eksamener baseret på multiple choice-tests er der en mulighed for at opnå et forudsigeligt antal rigtige svar ved hjælp af gætning alene. I forbindelse med kriteriebaseret karaktergivning (karaktergivning baseret på læringsmål) er det derfor nødvendigt at tage højde for at eksaminander systematisk vil svare rigtigt på et højere antal spørgsmål end de egentlig kender svarene på. Med udgangspunkt i et konkret eksempel (folkeskolens afgangsprøve i biologi, maj 2015) demonstrerer vi hvorledes gætning har en markant effekt på antal rigtige svar og karakterfastsættelsen i den lave del af karakterspektret. Vi viser endvidere hvorledes man kan korrigere for dette.
Original languageDanish
JournalMONA
Issue number4
Pages (from-to)24-36
Number of pages13
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 5 Dec 2016

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this