Den uformelle kommunikations betydning for videndeling og læring: et studie af kommunikation på en dansk sygehusafdeling

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Baggrund og formål: Høj kvalitet i sundhedsbehandling og -pleje kræver god intern kommunikation og koordinering. Denne artikel har undersøgt uformel kommunikations betydning for arbejdet på en dansk hospitalsafdeling, samt om distinktionen mellem formel og uformel kommunikation kan bidrage til at præcisere, hvordan hensigtsmæssig kommunikation, af hyppig, rettidig, præcis og problemløsende karakter foregår i relationel koordinering. Metode: Forskerne har via etnografiske metoder fulgt det daglige arbejde, observeret kommunikation og tegnet ’gangkort’ over, hvor kommunikationen foregår. Efterfølgende er ansatte interviewet, samt har deltaget i et opfølgende dialogmøde. Fund: Den uformelle kommunikation i afdelingen er sparsom, og foregår primært i og omkring nogle få hotspots. Kommunikation handler kun i begrænset omfang om faglig sparring og vidensdeling, hvilket kan anskues som et uudnyttet potentiale for udvikling og fælles læring. Konklusion: Manglen på uformel kommunikation i det daglige arbejde kan potentielt influere kvaliteten af behandling og pleje og betyde, at den relationelle koordinering ikke realiseres.
Original languageDanish
JournalNordisk Sygeplejeforskning
Volume13
Issue number1
Pages (from-to)1-12
Number of pages12
ISSN1892-2678
DOIs
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • Media, communication and languages

Cite this