Designeren som Fællesskabets Agent: Innovationsdidaktiske Overvejelser

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I kapitlet beskrives et nyt designteoretisk paradigme, som anskuer designskolerne og deres studerende som bæredygtige og sociale designere, "Agents of Change" (Manzini 2011). Spørgsmålet er, hvordan den nye designdiskurs i praksis kan bruges i arbejdet med de studerende og hvordan de fag vi udvikler imødekommer bæredygtige og sociale udfordringer, som den cirkulære omstilling og socialt forsvarlig produktion i fremtiden bringer. Artiklen tager afsæt i et udviklings og forskningsprojekt, der rummede observationer og semistrukturerede interviews med deltagere i et Design for Change forløb over 4 år. Casens empiriske baggrund er et samarbejde mellem studerende fra VIA University College, Design, Aarhus Kommune, CareWare, BorgerDesign, Sager der Samler og Soulshine. Artiklen peger på en række forhold som forudætter forandring af uddannelsespraksis hvis professionshøjskolerne og designstuderende skal indgå i sociale og bæredygtige komplekse innovationsforløb i fremtiden.
Original languageDanish
Title of host publicationBegribe og gøre – innovation og entreprenørskab i et professionsperspektiv : -innovation og entreprenørskab i et professionsperspektiv
EditorsJonas Sprogøe, Helle M. Davidsen, Jens Boelsemand
Number of pages34
Volume1. oplag
Place of PublicationAarhus
PublisherFrydenlund Academic
Publication date17 Apr 2018
Edition1. udgave
Pages137-171
Article number6
Chapter2
ISBN (Print)978-87-7118-925-4
Publication statusPublished - 17 Apr 2018

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • aesthetics, design and media
  • management, organizational development and innovation
  • education, professions and jobs
  • social work and social conditions
  • The Designer as Agent of Community

    Østergaard, T., 10 May 2018, ServDes.2018 Service Design Proof of Concept: Proceedings of the ServDes.2018 Conference. Meroni, A., Medina, A. M. O. & Villari, B. (eds.). Linköping University Electronic Press, p. 76-91 16 p. (Linköping Electronic Conference Proceedings; No. 150).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution to proceedingpeer-review

    Open Access
    File
    26 Downloads (Pure)

Cite this