Det farlige spørgsmål: Identitetsudfordringer for nye studerende ved en ung professionsuddannelse

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel beskæftiger sig med professionsforståelser ved studiestart og udforsker spændingsfelter knyttet til opfattelser af såvel kollektiv professionsidentitet som individuelle professio-nelle identiteter. Artiklen bygger på data fra studiestartsprøver og fokusgruppe-interviews med nye studerende på administrationsbacheloruddannelsen og sætter fokus på oplevede fordele og ulemper ved at starte på en uddannelse med kort historik, lav synlighed og stor fleksibilitet i forhold til efterfølgende karriereveje. Baseret på Kåre Heggens teoretiske begrebsapparat fremhæver analysen særligt distinktionen mellem det interne og det eksterne blik på uddannelse og profession som afgørende for forståelsen af de studerendes udsagn. En hovedpointe er, at de studerende generelt anser fleksibilitet i forhold til fremtidige karriereveje som en styrke, men at de til gengæld savner den eksterne anerkendelse, der knytter sig til mere etablerede professioner. Artiklen viser hermed, hvordan mange nye studerende på den ene side har behov for legitimiteten forbundet med tydelige professionsbilleder, men på den anden side nødigt vil bindes af selv samme. Der peges således på en central, men også vanskelig udfordring, der har relevans på tværs af professionsuddannelser: Hvordan balanceres ønsket om skabelsen af en stærk kollektiv identitet med hensyn til individualisering og fleksibilitet?
Original languageDanish
JournalTidsskrift for professionsstudier
Volume19
Issue number36
Pages (from-to)26-37
Number of pages12
ISSN2446-0273
DOIs
Publication statusPublished - 15 Aug 2023

Keywords

  • professional identity

Cite this