Projects per year
Abstract
Denne artikel beskæftiger sig med professionsforståelser ved studiestart og udforsker spændingsfelter knyttet til opfattelser af såvel kollektiv professionsidentitet som individuelle professio-nelle identiteter. Artiklen bygger på data fra studiestartsprøver og fokusgruppe-interviews med nye studerende på administrationsbacheloruddannelsen og sætter fokus på oplevede fordele og ulemper ved at starte på en uddannelse med kort historik, lav synlighed og stor fleksibilitet i forhold til efterfølgende karriereveje. Baseret på Kåre Heggens teoretiske begrebsapparat fremhæver analysen særligt distinktionen mellem det interne og det eksterne blik på uddannelse og profession som afgørende for forståelsen af de studerendes udsagn. En hovedpointe er, at de studerende generelt anser fleksibilitet i forhold til fremtidige karriereveje som en styrke, men at de til gengæld savner den eksterne anerkendelse, der knytter sig til mere etablerede professioner. Artiklen viser hermed, hvordan mange nye studerende på den ene side har behov for legitimiteten forbundet med tydelige professionsbilleder, men på den anden side nødigt vil bindes af selv samme. Der peges således på en central, men også vanskelig udfordring, der har relevans på tværs af professionsuddannelser: Hvordan balanceres ønsket om skabelsen af en stærk kollektiv identitet med hensyn til individualisering og fleksibilitet?
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Tidsskrift for professionsstudier |
Volume | 19 |
Issue number | 36 |
Pages (from-to) | 26-37 |
Number of pages | 12 |
ISSN | 2446-0273 |
DOIs | |
Publication status | Published - 15 Aug 2023 |
Keywords
- professional identity
Projects
- 1 Active
-
FremAd: Administrationsbachelorstuderendes professionsidentitet
Pedersen, A. J. (Co-researcher), Wolff, L. (Co-researcher), Bilenberg, S. (Co-researcher), Noer, V. R. (Co-researcher), Pechmann, P. (Principle researcher), Kokholm, T. (Co-researcher), Aagaard, K. (Principle researcher) & Frandsen, M. K. (Co-researcher)
31/01/20 → 30/06/26
Project: Research