Det geniales biologi: Gifted education som semantisk synlig strukturforandring i samfundets uddannelsessystem.

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPaperCommunication

Abstract

I de senere år har der igen været tale om eliter og højtbegavede, uden at konnotationerne fra nazi-Tysklands håndtering af ordene har klinget med. Det paradigmatiske brud, der er ved at aftegne sig i forhold til anden halvdel af det 20. århundredes fremherskende paradigme om hjerners generelle 'enshed' inden for hjerneforskningen, peger på en begyndende, fundamental forandring i uddannelsessystemets selvstrukturering, når der i pædagogik gøres brug af aktuel, gyldig viden fra neurovidenskaberne.
Dette paper forsøger at iagttage eliters emergens og funktion i uddannelsessystemet som en måde for samfundet at håndtere sin egen usikkerhed om den fortsatte beståen2 gennem undersøgelser af opstående
semantikker, der indlejres i en teori om samfundet. Rammesat bliver elitens emergens af forskningsresultater om samfundets strukturelle ny-differentiering. Konklusionen lyder på, at neurovidenskabens forskningsparadigmer er på bedste vej til at skabe lignende forudsætninger som ved begyndelsen af det 20. århundredes hjerneforskning, hvilket forskellige totalitære regimer brugte på grusom vis.
Original languageDanish
Publication dateAug 2008
Number of pages23
Publication statusPublished - Aug 2008

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this