Abstract
Denne artikel sætter fokus på metasamtaler om læsning som en praksis til at reflektere over og udvikle den læsning, der finder sted i skolens fag. Baggrunden for artiklen er forløbet Hvordan kan man læse tekster i kulturfag? Om at udvikle bevidsthed om og strategier til selvstændig læsning gennemført på tværs af to ottende klasser på Herningvej skole. I løbet af forløbet blev der afprøvet i alt tre sæt af metasamtaler, og i artiklen her beskrives hver af de tre metasamtaler med udvalgte analytiske nedslag. Endelig afsluttes artiklen med overvejelser over metasamtalers potentialer.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | tegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive. Oktober 2017. Statusrapport 10 |
Editors | Helle Pia Laursen |
Number of pages | 13 |
Publication date | 2017 |
Pages | 37-49 |
Publication status | Published - 2017 |
Keywords
- learning, educational science and teaching