"Det kommer an på hvem man er sammen med" - metasamtaler om læsepraksis, læseerfaringer og læseridentitet

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to reportResearch

Abstract

Denne artikel sætter fokus på metasamtaler om læsning som en praksis til at reflektere over og udvikle den læsning, der finder sted i skolens fag. Baggrunden for artiklen er forløbet Hvordan kan man læse tekster i kulturfag? Om at udvikle bevidsthed om og strategier til selvstændig læsning gennemført på tværs af to ottende klasser på Herningvej skole. I løbet af forløbet blev der afprøvet i alt tre sæt af metasamtaler, og i artiklen her beskrives hver af de tre metasamtaler med udvalgte analytiske nedslag. Endelig afsluttes artiklen med overvejelser over metasamtalers potentialer.
Original languageDanish
Title of host publicationtegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive. Oktober 2017. Statusrapport 10
EditorsHelle Pia Laursen
Number of pages13
Publication date2017
Pages37-49
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this