Det pædagogiske arbejde med børns bevægelse i daginstitutionens uderum: om opmærksomhedspunkter i dialogen om udviklingen af en aktiv nærværende pædagogik

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel belyser, gennem analyse af en kritisk case, de komplekse forhold, som betinger det pædagogiske arbejde med børns bevægelsesglæde og læring ved bevægelse i daginstitutionens uderum. Artiklen tager afsæt i nyere forskningsresultater, som påpeger, at pædagoger har en betydningsfuld rolle i relation til stimulation af børns bevægelseslæring og bevægelsesglæde. Artiklen er skrevet i et systemteoretisk perspektiv og belyser, hvad der hæmmer det pædagogiske arbejde med børn og bevægelse i uderummet. Der gives afslutningsvist et bud på hvilke opmærksomhedspunkter, der er væsentlige i design af en kommunikation med den læringshensigt at ændre pædagogikken i uderummet fra at være rettet mod opsyn af børn til at være rettet mod børns læring.
Original languageDanish
JournalBarn
Volume2017
Issue number1
Pages (from-to)41-54
Number of pages14
ISSN0800-1669
Publication statusPublished - May 2017

Keywords

  • children and youth

Cite this