Det pædagogiske fællesgode i vuggestuen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen diskuterer, hvordan det pædagogiske kan udvikles i dagtilbud, når det forstås som et muligt fællesgode. Med fokus på inklusion af børn med handicap illustreres det, hvordan de professionelle kan imødegå situeret ulighed ved at indgå i praksisudforskende processer med hinanden og børnene. Inklusion af børn med handicap synes at blive hjulpet på vej, når børn og voksne har mulighed for at deltage i vedvarende konfliktuel kooperation om dagtilbuddets pædagogiske arrangementer. Gennem sådanne processer bearbejdes betingelserne for deltagelse, solidaritet og fællesskabsdannelse, og herigennem formes og vitaliseres det pædagogiske fællesgode.
Original languageDanish
JournalForskning i pædagogers profession og uddannelse
Volume1
Issue number1
Pages (from-to)7 - 19
Number of pages13
ISSN2446-2810
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • disabled
  • daycare institutions
  • social work
  • inclusion

Cite this