Abstract
For at blive en kompetent sprogbruger må man øve sig. Børns aktive deltagelse i meningsfuld dialog med voksne synes således at være en forudsætning for gunstig sproglig udvikling. Men hvilke vilkår for meningsfuld dialog stiller en typisk daginstitution til rådighed? Dette diskuteres på baggrund af interviews og observationer i en række daginstitutioner i en jysk kommune. Der argumenteres for, at de institutuionelle rammer på den ene side sætter alvorlige hindringer for de sprogpædagogiske intentioner, mens potentielle sprogpædagogiske/didktiske muligheder på den anden side ikke udnyttes optimalt.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Sprog på spil - at sætte viden om sprog i spil i profession og uddannelse : At sætte viden om sprog i spil i profession og uddann |
Editors | Line Møller Daugaard, Mette Vedsgaard Christensen |
Number of pages | 11 |
Place of Publication | Århus |
Publisher | VIA Systime |
Publication date | 10 Jun 2011 |
Edition | 1. udgave |
Pages | 26-37 |
ISBN (Print) | 978-87-92711-03-8 |
Publication status | Published - 10 Jun 2011 |
Keywords
- languages
- daycare institutions
- preschools