Dialogens vilkår i børnehaven

Lars Wahlun Pedersen, Marie Højholt

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearch

Abstract

For at blive en kompetent sprogbruger må man øve sig. Børns aktive deltagelse i meningsfuld dialog med voksne synes således at være en forudsætning for gunstig sproglig udvikling. Men hvilke vilkår for meningsfuld dialog stiller en typisk daginstitution til rådighed? Dette diskuteres på baggrund af interviews og observationer i en række daginstitutioner i en jysk kommune. Der argumenteres for, at de institutuionelle rammer på den ene side sætter alvorlige hindringer for de sprogpædagogiske intentioner, mens potentielle sprogpædagogiske/didktiske muligheder på den anden side ikke udnyttes optimalt.
Original languageDanish
Title of host publicationSprog på spil - at sætte viden om sprog i spil i profession og uddannelse : At sætte viden om sprog i spil i profession og uddann
EditorsLine Møller Daugaard, Mette Vedsgaard Christensen
Number of pages11
Place of PublicationÅrhus
PublisherVIA Systime
Publication date10 Jun 2011
Edition1. udgave
Pages26-37
ISBN (Print)978-87-92711-03-8
Publication statusPublished - 10 Jun 2011

Keywords

  • languages
  • daycare institutions
  • preschools

Cite this