Dialogisk pædagogik som deltagende læring

Olga Dysthe, Ingunn Johanne Ness, Preben Olund Kirkegaard

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Dialogisk pædagogik drejer sig om dannelse i den forstand, at dialogen knyttes til åbenhed og til et ønske om at udforske andres tankemønstre, ideer og forståelse med det formål at lære noget om sig selv, de andre og omverdenen. Dette betyder, at deltagerne i dialogen vil blive forandret ved at indgå i den dialogiske relation, og at dannelsens forvandling sker gennem dialogen. Det forudsætter, at en åbenhed i forhold til mødet med de andre gør, at dialogen kan skabe noget nyt. Der vil derfor altid ligge et kreativt potentiale i dialog. Hovedformålet med denne bog er at inspirere til systematisk arbejde med dialogisk pædagogik, kreativitet og læring inden for uddannelse på alle niveauer. I bogen præsenteres forskellige forståelser og tilnærmelser til dialogisk pædagogik og kreativitet. Bogens artikler, som er skrevet af førende forskere på området, giver eksempler fra forskellige fagområder på, hvordan dette kan ske i praksis, og bogen vil derfor have særlig relevans for studerende, undervisere og ledere inden for pædagogik og læring.
Original languageDanish
Title of host publicationDialogisk pædagogik, kreativitet og læring
EditorsOlga Dysthe, Ingunn Johanne Ness, Preben O. Kirkegaard
Number of pages30
Place of PublicationAarhus
PublisherKlim
Publication date17 Aug 2020
Edition1. udgave
Pages9-38
Chapter1
ISBN (Print)9788772044323
Publication statusPublished - 17 Aug 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this