Projects per year
Abstract
Skolens kerneopgave er undervisningen og elevernes læring. Ledelsesopgaven for skolelederen og ledelsesteamet har dermed en særlig pædagogisk-didaktisk dimension. Ledelsens faglige ledelse skal både have direkte forbindelse til, hvad der konkret foregår i klasselokalet, og lederne skal tage aktiv del i lærerens didaktiske refleksioner. De skal med andre ord udføre didaktisk skoleledelse.
DIDAKTISK SKOLELEDELSE giver konkrete bud på, hvordan man griber den pædagogisk-didaktiske del af ledelsesopgaven an. Bogen består af to dele, en teoretisk og en praktisk.
Del 1. Teoretisk og empirisk baggrund indeholder seks kapitler med bogens teoretiske afsæt og en lang række cases, modeller, skabeloner og refleksionsspørgsmål til udvikling af en didaktisk skoleledelse, bl.a. redskabet Guideline til didaktisk skoleledelse.
Del 2. Redskabskasse indeholder modeller, dialogbaserede øvelser, skabeloner og taksonomier, bl.a. Grundskabelon til faglig sparring. Øvelserne kan både bruges i den didaktiske samtale mellem leder og lærer og internt i ledelsesteamet.
DIDAKTISK SKOLELEDELSE er skrevet til den daglige og faglige pædagogiske ledelse, dvs. skolens ledelsesteam, afdelingsledere, souschefer, viceskoleledere og teamledere. Den dækker skoleledelse på flere niveauer, både i grundskolen, på FGU og EUD samt i hele gymnasiesektoren.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Dansk Psykologisk Forlag |
---|---|
Volume | 1 |
Edition | 1 |
Number of pages | 178 |
ISBN (Print) | 978-87-7158-912-2 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7158-913-9 |
Publication status | Published - 20 Oct 2022 |
Keywords
- children and youth
- learning, educational science and teaching
- management, organizational development and innovation
Projects
- 3 Finished
-
Fælles om ledelse
Tolborg, N. (Principle researcher), Moll, C. A. (Principle researcher), Schelde Andersen, H. (Co-researcher) & Engholm Jensen, M. (Co-researcher)
01/12/21 → 31/12/23
Project: Development project/ Innovation
-
Lederudviklingsprojekt. Forventningsafstemning, fællesskaber og deltagelsesmuligheder i forældresamarbejde
Andersen, E. (Principle researcher), Thingholm, K. (Co-researcher), Krægpøth, E. M. (Principle researcher), Moll, C. A. (Co-researcher) & Kousholt, D. (Co-researcher)
11/10/19 → 04/12/19
Project: Other
-
Videre med professionelle læringsfællesskaber
Lauridsen, A. (Principle researcher), Søberg, A. V. (Principle researcher), Skovdal, S. (Principle researcher), Pless, T. P. (Co-researcher), Christensen, P. B. (Co-researcher), Moll, C. A. (Co-researcher), Jensen, A. (Co-researcher), Rasmussen, A. (Co-researcher), Wadstrøm, L. M. (Co-researcher), Tolstrup, M. (Co-researcher) & Holbæk, B. B. (Co-researcher)
01/08/18 → 30/06/20
Project: Development project/ Innovation
File
Press/Media
-
-
Skolen som professionelt læringsfællesskab
Larsen, L. L.
24/10/19
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
-
Sådan lykkes PLC med at skabe en læringskultur
26/09/19
2 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media