Abstract
Didaktik er teori om undervisningens indhold, tilrettelæggelse, aktører og begrundelser. Fagdidaktikken er specifik og beskæftiger sig med undervisning og læring inden for bestemte fag i skolen og disse fags særlige indhold (Jank et al., 2006, s. 34). Didaktiske modeller kan bruges til at reducere undervisningens kompleksitet, så læren kan analysere og planlægge didaktisk handlen på en pædagogisk og fagligt sammenhængende måde.
I dette kapitel demonstreres tre modeller med udgangspunkt i casen om Troværdighed i nettekster. Modellerne er valgt for at vise, hvordan lærerens opmærksomhed kan påvirkes af valget af model. Således fremhæver den første model forholdet mellem lærer, elev og stof; den anden inddrager en mere kompleks sammenhæng med kontekst og læremidler; mens den sidste fokuserer på teknologier i undervisningen.
I dette kapitel demonstreres tre modeller med udgangspunkt i casen om Troværdighed i nettekster. Modellerne er valgt for at vise, hvordan lærerens opmærksomhed kan påvirkes af valget af model. Således fremhæver den første model forholdet mellem lærer, elev og stof; den anden inddrager en mere kompleks sammenhæng med kontekst og læremidler; mens den sidste fokuserer på teknologier i undervisningen.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Danskdidaktisk opslagsbog |
Editors | Bodil Nielsen |
Number of pages | 8 |
Place of Publication | København |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 25 Apr 2022 |
Pages | 69-76 |
ISBN (Print) | 978-87-02-33256-8 |
Publication status | Published - 25 Apr 2022 |
Keywords
- schools, courses and institutions
- education, professions and jobs