Differentierede deltagelsesmuligheder i entreprenørskabsundervisning

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I artiklen fremskrives tre narrativer, der beskriver potentialer og udfordringer ved entreprenørskabsundervisning i faget dansk, når det gælder om at fremme en differentieret undervisning med mangfoldige deltagelsesmuligheder for eleverne. Narrativerne er konstrueret med afsæt i tre elevgruppeinterviews, der blev gennemført under en omfattende designintervention i forbindelse med et ph.d.-projekt. Forud for fremskrivningen af de tre narrativer, der beskriver potentialer og udfordringer i forbindelse med elevernes læring, er gået en tematisk analyse, der førte frem til tre overordnede temaer, der hver knytter sig til elevernes oplevelse af kvaliteten af de deltagelsesmuligheder, de har haft under gennemførelsen af de didaktiske design. Det drejer sig om temaerne: 1. indefra motiveret deltagelse gennem handling, 2. frihed i tænkning og handling, 3. deltagelse gennem mening, autenticitet og værdiskabelse. Artiklen fremlægger og diskuterer desuden pædagogisk entreprenørskab som begreb og didaktisk tilgang og metode i grundskolen.
Original languageDanish
Article number2
JournalStudier i læreruddannelse og profession
Volume5
Issue number2
Pages (from-to)34-55
Number of pages22
ISSN2445-8538
DOIs
Publication statusPublished - 17 Dec 2020

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this