Digitale logbøger - undersøgelser af unges sociale mediepraksisser som afsæt for fritidspædagogisk udvikling: - undersøgelser af unges sociale mediepraksisser som afsæt for fritidspædagogisk udvikling

Sofie Sauzet, Johan Jakobsen, Benjamin Karstoft

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen udfolder ’digitale logbøger’ som en metode til at undersøge unges egne forståelser af og fortællinger om deres hverdagspraksisser på og med sociale medier. Med digitale logbøger logger en ung sin praksis på og med sociale medier, og på baggrund af logbogen interviewes den unge. Artiklen foreslår, at pædagoger kan anvende digitale logbøger til praksisnære undersøgelser af unges mediepraksisser som afsæt for at udvikle en fritidspædagogisk praksis med sociale medier. Med digitale logbøger etableres et undersøgende blik på unges mediepraksisser, der aftales og defineres med de unge, og som insisterer på deres ekspertviden og afgrænsningsret i forhold til indhold. Digitale logbøger giver et situeret blik på unges sociale mediepraksisser, hvilket giver mulighed for at skabe forbindelser mellem disse og det fritidspædagogiske arbejde.
Original languageDanish
JournalForskning i pædagogers profession og uddannelse
Volume8
Issue number1
Pages (from-to)83-91
Number of pages9
ISSN2446-2810
Publication statusPublished - 1 Apr 2024

Cite this