Digitale medier: Om børn som aktivt skabende med ipads

Flemming Bæk

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Digitale medier har for længst vundet indpas i de danske daginstitutioner. Derfor er det vigtigt at forholde sig til, hvordan vi anvender iPads og tablets i daginstitutionerne. Ofte bliver de beskyldt for at gøre børnene inaktive og usociale, eller også bliver denne lille ”multimaskine” degraderet til en simpel spillemaskine, en pauseknap i hverdagen, der pacificerer børnene gennem forprogrammerede (lærings)spil.
Men multimaskinen kan så meget mere end det. Man kan gå så langt som til at
sige, at den er det digitale svar på Schweizerkniven. Den kan tilpasses enhver
situation og anvendes som et digitalt værktøj til at arbejde med et hvilket som helst emne i daginstitutionen. Det kræver blot, at man ikke lader sig begrænse af de forprogrammerede app’s, hvor alt er bestemt på forhånd, men at man i stedet dykker ned i de mere ”kedelige” app’s, som ofte bare er en tom ramme, der skal udfyldes med indhold for at give mening. Her er vi nemlig selv ved styrpinden og kan inddrage ting fra børnenes hverdag eller forskelige temaer, som vi arbejder med i daginstitutionen.I det følgende vil der være eksempler på, hvordan man kan opbygge et forløb, hvor børn selv kan blive digitalt skabende.
Original languageDanish
Title of host publicationDet blev en sommerfugl : Inspiration til dagtilbudsbørns møde med kunst, kultur og kulturarv
Number of pages2
Place of PublicationSlots- og kulturstyrelsen
Publication date2018
Pages40-41
Chapter3
ISBN (Print)978-87-92717-58-0
ISBN (Electronic)978-87-92717-57-3
Publication statusPublished - 2018

Keywords

  • children and youth

Cite this