Activities per year
Abstract
Digitale medier har for længst vundet indpas i de danske daginstitutioner. Derfor er det vigtigt at forholde sig til, hvordan vi anvender iPads og tablets i daginstitutionerne. Ofte bliver de beskyldt for at gøre børnene inaktive og usociale, eller også bliver denne lille ”multimaskine” degraderet til en simpel spillemaskine, en pauseknap i hverdagen, der pacificerer børnene gennem forprogrammerede (lærings)spil.
Men multimaskinen kan så meget mere end det. Man kan gå så langt som til at
sige, at den er det digitale svar på Schweizerkniven. Den kan tilpasses enhver
situation og anvendes som et digitalt værktøj til at arbejde med et hvilket som helst emne i daginstitutionen. Det kræver blot, at man ikke lader sig begrænse af de forprogrammerede app’s, hvor alt er bestemt på forhånd, men at man i stedet dykker ned i de mere ”kedelige” app’s, som ofte bare er en tom ramme, der skal udfyldes med indhold for at give mening. Her er vi nemlig selv ved styrpinden og kan inddrage ting fra børnenes hverdag eller forskelige temaer, som vi arbejder med i daginstitutionen.I det følgende vil der være eksempler på, hvordan man kan opbygge et forløb, hvor børn selv kan blive digitalt skabende.
Men multimaskinen kan så meget mere end det. Man kan gå så langt som til at
sige, at den er det digitale svar på Schweizerkniven. Den kan tilpasses enhver
situation og anvendes som et digitalt værktøj til at arbejde med et hvilket som helst emne i daginstitutionen. Det kræver blot, at man ikke lader sig begrænse af de forprogrammerede app’s, hvor alt er bestemt på forhånd, men at man i stedet dykker ned i de mere ”kedelige” app’s, som ofte bare er en tom ramme, der skal udfyldes med indhold for at give mening. Her er vi nemlig selv ved styrpinden og kan inddrage ting fra børnenes hverdag eller forskelige temaer, som vi arbejder med i daginstitutionen.I det følgende vil der være eksempler på, hvordan man kan opbygge et forløb, hvor børn selv kan blive digitalt skabende.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Det blev en sommerfugl : Inspiration til dagtilbudsbørns møde med kunst, kultur og kulturarv |
Number of pages | 2 |
Place of Publication | Slots- og kulturstyrelsen |
Publication date | 2018 |
Pages | 40-41 |
Chapter | 3 |
ISBN (Print) | 978-87-92717-58-0 |
ISBN (Electronic) | 978-87-92717-57-3 |
Publication status | Published - 2018 |
Keywords
- children and youth
Activities
- 1 Workshop
-
Workshop i samarbejde med Kulturprinsen og Børnehaven Søndergård
Bæk, F. (Arranger), Isaksen, L. S. (Arranger), Nordby, J. (Paricipant) & Rasmussen, K. B. (Arranger)
23 Mar 2017Activity: Participating in or organising an event types › Workshop