Digitaliserede læringsfællesskaber - netstuderende og deres studiestrategier

Anita Lyngsø, Karen Borgnakke

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel baseres på etnografisk feltforskning og undersøgelser i en netbaseret sygeplejerskeuddannelse. Artiklen fokuserer på, hvordan netstuderende udvikler strategier til at håndtere den nye online læringskontekst. Empirisk baseres artiklen på data fra observationer og interviews fortaget hjemme hos de studerende. De studerende er fulgt i et toårigt forløb.
Feltforskningens kortlægning og analyser viser, hvordan Netuddannelsens e-pædagogiske design fremmer studerendes udvikling af strategier til aktiv og selvstændig håndtering af sygeplejestudiets digitale undervisningsforløb. Det e-pædagogiske design sikrer imidlertid ikke i sig selv den studiemæssige succes. Succesen synes i stedet at blive sikret gennem de netstuderendes selvforvaltende udvikling af studiegrupperne til digitaliserede læringsfællesskaber. De digitaliserede læringsfællesskaber fordrer selvforvaltning af teknologibrugen, samt at de studerende formår at komme de faglige udfordringer i møde i online læringskonteksten. På denne baggrund diskuteres, hvilken betydning indførelse af digitale undervisningsforløb i ellers campusbaserede uddannelser, kan have for studerendes læringsudbytte i henholdsvis højt og lavt præsterende studiegrupper.
Original languageDanish
JournalLæring og Medier
Volume13
Issue number23
Number of pages17
ISSN1903-248X
DOIs
Publication statusPublished - 8 Dec 2020

Keywords

  • research designs, theory and method
  • learning, educational science and teaching

Cite this