Abstract
I denne artikel diskuteres, hvorvidt danske elever har mulighed for at tilegne sig flere sprog end engelsk i deres grundskoleforløb, og hvorvidt de har brug for sproglige og kulturelle kompetencer i flere sprog end engelsk. Da forfatteren selv underviser i fransk er svaret naturligvis, at flere elever bør have mulighed for at tilegne sig flere sprog end engelsk i en global kontekst og med verdensborgerskab som mål. Indtil folkeskolereformen i 2013 var engelsk obligatorisk fag for alle elever fra 3. klasse, mens tysk og fransk var tilbudsfag fra 7. klassetrin eller valgfag fra 8. klassetrin. De fleste elever valgte tysk og færre fransk, men nogle elever gik ud af folkeskolen med kun engelsk som fremmedsprog. Med folkeskolereformen i 2013 blev engelsk et obligatorisk fag fra 1. klasse og tysk/fransk obligatoriske fag fra 5. klassetrin. Artiklens forfatter kan hermed konstatere, at spørgsmålet i artiklen fra 2012 blev besvaret positivt på det nationalpolitiske plan i Danmark med en understregning af, at alle danske elever har brug for sproglige og kulturelle i andre sprog end engelsk ( det spørgsmål som indleder artiklen).
Translated title of the contribution | Har danskere brug for sproglig og kulturel kompetence i andre sprog end engelsk? |
---|---|
Original language | English |
Article number | Volume 17 (2), 2012 |
Journal | Cahiers AFLS |
Volume | 17 (2) |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 55-66 |
Number of pages | 12 |
ISSN | 1756-4476 |
Publication status | Published - 2012 |
Keywords
- teacher education