Dobbelt-loop model til dagtilbud: - Procesværktøj til pædagogers arbejde med refleksioner over praksis

Signe Thorhauge, Lea Lund (Editor)

Research output: Other contributionContribution to digital media

687 Downloads (Pure)

Abstract

Det pædagogiske personale og ledelsen skal løbende - ifølge den nye, styrkede læreplan for dagtilbud - med udgangspunkt i pædagogisk dokumentation forholde sig refleksivt til, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse. Det betyder, at pædagogisk dokumentation og evaluering skal ske med afsæt i, hvordan vi knytter børns læring til det læringsrum, de er en del af. Det betyder også, at refleksion ikke blot er noget vi gør i særligt etablerede rum eller tidspunkter, hvor det er sat på dagsordenen som et punkt. Det handler dermed også om måder, hvorpå det pædagogiske personale løbende igennem hele dagen forholder sig kritisk til sin egen, sine kollegers og sin institutions praksis. Det pædagogiske personale kan bruge deres refleksioner til at kunne tage en kvalificeret, veldokumenteret og velbegrundet be-slutning om, hvad de vil tage med sig ind i fremtidens praksis. Artiklen foreslår, hvordan man kan understøtte denne proces og tilgang til praksis ved at præsentere ’Dobbelt-loop modellen til dagtilbud’.
Original languageDanish
Publication date28 Aug 2020
PublisherUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Number of pages9
Publication statusPublished - 28 Aug 2020
SeriesAkademiske Praksisartikler

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • education

Cite this