TY - GEN
T1 - Dobbelt-loop model til dagtilbud
T2 - - Procesværktøj til pædagogers arbejde med refleksioner over praksis
AU - Thorhauge, Signe
A2 - Lund, Lea
N1 - Akademiske Praksisartikler udgives af Pædagogik & Læring til brug for bl.a Diplomstuderende
PY - 2020/8/28
Y1 - 2020/8/28
N2 - Det pædagogiske personale og ledelsen skal løbende - ifølge den nye, styrkede læreplan for dagtilbud - med udgangspunkt i pædagogisk dokumentation forholde sig refleksivt til, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse. Det betyder, at pædagogisk dokumentation og evaluering skal ske med afsæt i, hvordan vi knytter børns læring til det læringsrum, de er en del af. Det betyder også, at refleksion ikke blot er noget vi gør i særligt etablerede rum eller tidspunkter, hvor det er sat på dagsordenen som et punkt. Det handler dermed også om måder, hvorpå det pædagogiske personale løbende igennem hele dagen forholder sig kritisk til sin egen, sine kollegers og sin institutions praksis. Det pædagogiske personale kan bruge deres refleksioner til at kunne tage en kvalificeret, veldokumenteret og velbegrundet be-slutning om, hvad de vil tage med sig ind i fremtidens praksis. Artiklen foreslår, hvordan man kan understøtte denne proces og tilgang til praksis ved at præsentere ’Dobbelt-loop modellen til dagtilbud’.
AB - Det pædagogiske personale og ledelsen skal løbende - ifølge den nye, styrkede læreplan for dagtilbud - med udgangspunkt i pædagogisk dokumentation forholde sig refleksivt til, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse. Det betyder, at pædagogisk dokumentation og evaluering skal ske med afsæt i, hvordan vi knytter børns læring til det læringsrum, de er en del af. Det betyder også, at refleksion ikke blot er noget vi gør i særligt etablerede rum eller tidspunkter, hvor det er sat på dagsordenen som et punkt. Det handler dermed også om måder, hvorpå det pædagogiske personale løbende igennem hele dagen forholder sig kritisk til sin egen, sine kollegers og sin institutions praksis. Det pædagogiske personale kan bruge deres refleksioner til at kunne tage en kvalificeret, veldokumenteret og velbegrundet be-slutning om, hvad de vil tage med sig ind i fremtidens praksis. Artiklen foreslår, hvordan man kan understøtte denne proces og tilgang til praksis ved at præsentere ’Dobbelt-loop modellen til dagtilbud’.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - uddannelse
UR - https://www.ucl.dk/om-os/paedagogik-undervisning/paedagogik-og-laering
M3 - Indlæg i netbaserede medier
T3 - Akademiske Praksisartikler
PB - UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
ER -