DPU i praksis: veje til en styrket pædagogisk praksis ud fra Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år

Jørgen Lyhne, Anna Marie Langhoff Nielsen

    Research output: Book/Report/PhD thesisBookResearch

    Abstract

    DPU i praksis handler om, hvordan man styrker det pædagogiske arbejde og bruger DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år i praksis. Forfatterne øser her af deres viden og erfaringer og giver et væld af gode idéer til alle, der arbejder med børn i alderen 0-6 år.

    DPU i praksis er skrevet i lettilgængeligt sprog og giver overskuelig viden om:
    •Metoder til at opnå professionel indsigt i barnets udvikling, trivsel og læring
    •Teorier og forskning om barnets udvikling, trivsel og læring
    •Baggrunden for det didaktiske arbejde med udgangspunkt i pædagogisk observation
    •Det neuropsykologiske grundlag for at forstå barnets første - og vigtige - år
    •Planlægning af det didaktiske arbejde i dagtilbuddet med afsæt i begrebet om zonen for nærmeste udvikling
    •Hvordan man omsætter pædagogisk observation (ud fra DPU 0-6 år) til praksis ved hjælp af SMTTE-modellen
    •Hvordan man formulerer meningsfulde faglige mål for at styre barnets udvikling med SMART-mål
    •Meningsfuld brug af evaluering og evalueringsmetoder.
    Original languageDanish
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherDansk Psykologisk Forlag
    Edition1
    Number of pages124
    ISBN (Print)978-87-7158-719-7
    Publication statusPublished - 21 Nov 2019

    Keywords

    • children and youth
    • learning, educational science and teaching
    • education, professions and jobs
    • systematic social observation
    • didactics

    Cite this