DPU i praksis: veje til en styrket pædagogisk praksis ud fra Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år

Jørgen Lyhne, Anna Marie Langhoff Nielsen

Research output: Book/Report/clinical guidelinesBookResearch

Abstract

DPU i praksis handler om, hvordan man styrker det pædagogiske arbejde og bruger DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år i praksis. Forfatterne øser her af deres viden og erfaringer og giver et væld af gode idéer til alle, der arbejder med børn i alderen 0-6 år.

DPU i praksis er skrevet i lettilgængeligt sprog og giver overskuelig viden om:
•Metoder til at opnå professionel indsigt i barnets udvikling, trivsel og læring
•Teorier og forskning om barnets udvikling, trivsel og læring
•Baggrunden for det didaktiske arbejde med udgangspunkt i pædagogisk observation
•Det neuropsykologiske grundlag for at forstå barnets første - og vigtige - år
•Planlægning af det didaktiske arbejde i dagtilbuddet med afsæt i begrebet om zonen for nærmeste udvikling
•Hvordan man omsætter pædagogisk observation (ud fra DPU 0-6 år) til praksis ved hjælp af SMTTE-modellen
•Hvordan man formulerer meningsfulde faglige mål for at styre barnets udvikling med SMART-mål
•Meningsfuld brug af evaluering og evalueringsmetoder.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherDansk Psykologisk Forlag
Edition1
Number of pages124
ISBN (Print)978-87-7158-719-7
Publication statusPublished - 21 Nov 2019

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs
  • systematic social observation
  • didactics

Cite this