Drengene og skolen: Om kønskonstruktioners betydning for læringsadfærd, skolemotivation og videre uddannelse

Pia Susanne Frederiksen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Det faktum, at pigerne ser ud til at 'ovrhale' dengene, når det gælder præstationer i skolen og videreuddannelse, rejser ofte spørgsmålet, om drengene er tabere i et feminiseret skolesystem. Artiklen problematiserer denne antagelse. Der er fx ikke noget, der tyder på, at alle drenge har problemer i mødet med skolen, men at det især er drenge, der kommer med en uddannelsessvag baggrund. Det diskuteres, hvordan restriktive kønskoder hos disse drenge (stadig) ser ud til at påvirke læringsadfærd og opfattelsen af skolen i negativ retning, og det diskuteres, hvilke pædagogiske initiativer, der synes at have størst potentiale til at bryde mønstre med negativ læringsadfærd.
Original languageDanish
Article number5
JournalDansk pædagogisk Tidsskrift
Issue number2
Pages (from-to)49-59
Number of pages11
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - May 2018
EventDebatmøde om Unges ulighed i uddannelse:
Pia Frederiksen: Er drengene i dag tabere i et feminiseret skolesystem?
- Københavns Professionshøjskole, København, Denmark
Duration: 11 Jun 201811 Jun 2018

Presentation

PresentationDebatmøde om Unges ulighed i uddannelse:
Pia Frederiksen: Er drengene i dag tabere i et feminiseret skolesystem?
LocationKøbenhavns Professionshøjskole
Country/TerritoryDenmark
CityKøbenhavn
Period11/06/1811/06/18

Keywords

  • education, professions and jobs
  • children and youth

Cite this