Abstract
Det faktum, at pigerne ser ud til at 'ovrhale' dengene, når det gælder præstationer i skolen og videreuddannelse, rejser ofte spørgsmålet, om drengene er tabere i et feminiseret skolesystem. Artiklen problematiserer denne antagelse. Der er fx ikke noget, der tyder på, at alle drenge har problemer i mødet med skolen, men at det især er drenge, der kommer med en uddannelsessvag baggrund. Det diskuteres, hvordan restriktive kønskoder hos disse drenge (stadig) ser ud til at påvirke læringsadfærd og opfattelsen af skolen i negativ retning, og det diskuteres, hvilke pædagogiske initiativer, der synes at have størst potentiale til at bryde mønstre med negativ læringsadfærd.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 5 |
Journal | Dansk pædagogisk Tidsskrift |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 49-59 |
Number of pages | 11 |
ISSN | 0904-2393 |
Publication status | Published - May 2018 |
Event | Debatmøde om Unges ulighed i uddannelse: Pia Frederiksen: Er drengene i dag tabere i et feminiseret skolesystem? - Københavns Professionshøjskole, København, Denmark Duration: 11 Jun 2018 → 11 Jun 2018 |
Presentation
Presentation | Debatmøde om Unges ulighed i uddannelse: Pia Frederiksen: Er drengene i dag tabere i et feminiseret skolesystem? |
---|---|
Location | Københavns Professionshøjskole |
Country/Territory | Denmark |
City | København |
Period | 11/06/18 → 11/06/18 |
Keywords
- education, professions and jobs
- children and youth