Du skal tale dansk! Flygtningebørns sprogtilegnelse og kommunikation

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

I dette kapitel undersøges, hvilke rolle sprog og forestillinger om sproglig indlæring har for flygtningebørns deltagelse i daginstitutioner. Der ses på hvordan pædagoger griber sproglige udfordringer an i hverdagssituationer, og på hvordan kropssprog og inddragelse af andre sprog end dansk kan understøtte flygtningebørns inklusion i forskellige situationer. Dertil rettes opmærksomheden mod den politiske kontekst, herunder hvad bestemte forestillinger om, hvordan flygtninge bør integreres i det danske samfund, er med til at påvirke tilgangen til mødet med nytilkomne børn og forældre. Her ses på hvordan dilemmaet mellem sprogtilegnelse og kommunikation balanceres pædagogisk.
Original languageDanish
Title of host publicationFlygtningebørn i danske daginstitutioner : Pædagogiske dilemmaer og balancegange
EditorsN.J. Jørgensen, S. Bregnbæk
Number of pages11
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2020
Pages37-47
Chapter3
ISBN (Print)978-87-7160-755-0
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • social work and social conditions
  • children and youth
  • Media, communication and languages

Cite this