Ejerskab, nysgerrighed og begejstring i legende læringsmiljøer med autistiske skolebørn

Rikke Steensgaard, Line Gebauer, Ella Paldam, Stine Strøm Lundsgård, Martine Lind Jensen, Klara Krøyer Formsgaard, Sophie Aabjerg Rand

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Kan det mon passe, at et autismevenligt læringsmiljø indeholder gruppelæring, samarbejde, social frustration og store grader af medbestemmelse?
Legende læringsmiljøer hvor vi som voksne følger børnenes nysgerrigheder, initiativer og eksperimenteren under leg, og med afsæt i børnenes egne erfaringer, opdagelser og udfordringer faciliterer refleksion, er også for autistiske børn. At få ejerskab, nysgerrighed og begejstring ind i læreprocesserne styrker kvaliteten i pædagogikken generelt, og der er god ræson i, at vi i højere grad begynder at designe legende læringsmiljøer med specialpædagogiske greb.
Original languageDanish
Article number1
JournalPædagogisk psykologisk tidsskrift
Volume61
Issue number1
Pages (from-to)7-20, 86
Number of pages15
ISSN1903-0002
Publication statusPublished - 1 Mar 2024

Keywords

  • autism
  • ADHD
  • play
  • learning

Cite this