Abstract
Kan det mon passe, at et autismevenligt læringsmiljø indeholder gruppelæring, samarbejde, social frustration og store grader af medbestemmelse?
Legende læringsmiljøer hvor vi som voksne følger børnenes nysgerrigheder, initiativer og eksperimenteren under leg, og med afsæt i børnenes egne erfaringer, opdagelser og udfordringer faciliterer refleksion, er også for autistiske børn. At få ejerskab, nysgerrighed og begejstring ind i læreprocesserne styrker kvaliteten i pædagogikken generelt, og der er god ræson i, at vi i højere grad begynder at designe legende læringsmiljøer med specialpædagogiske greb.
Legende læringsmiljøer hvor vi som voksne følger børnenes nysgerrigheder, initiativer og eksperimenteren under leg, og med afsæt i børnenes egne erfaringer, opdagelser og udfordringer faciliterer refleksion, er også for autistiske børn. At få ejerskab, nysgerrighed og begejstring ind i læreprocesserne styrker kvaliteten i pædagogikken generelt, og der er god ræson i, at vi i højere grad begynder at designe legende læringsmiljøer med specialpædagogiske greb.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 1 |
Journal | Pædagogisk psykologisk tidsskrift |
Volume | 61 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 7-20, 86 |
Number of pages | 15 |
ISSN | 1903-0002 |
Publication status | Published - 1 Mar 2024 |
Keywords
- autism
- ADHD
- play
- learning