Eksklusion og inklusion af minoritetsdanske børn i dagtilbud

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

    Abstract

    Med udgangspunkt i minoritetsdanske børn som case, beskæftiger artiklen sig med inklusions- og eksklusionsprocesserne i dagtilbud. Den diskursive konstruktion af "os" og "dem" synes at være en af hovedårsagerne til eksklusion af disse børn. Forfatteren kommer med bud på og ideer til hvordan disse børn kan inkluderes både i sociale og i lærings- og udviklingsfællesskaber. En minoritetspædagogisk tilgang med forskellige genstandsfelter påpeges som et bud på, hvordan der kan skabes inkluderende miljøer i dagtilbud.
    Original languageDanish
    Title of host publicationDe mange veje mod inklusion : metoder og tilgange i pædagogers praksis
    EditorsTom Ritchie
    Number of pages17
    PublisherBillesøe og Baltzer
    Publication date2014
    Pages153-170
    ISBN (Print)978-87-7842-329-0
    Publication statusPublished - 2014

    Keywords

    • inclusion

    Cite this