Eleven som forsker: – når elever og lærere sammen undersøger og udvikler skolen

Martin Brøchner-Nielsen, Hirma Ljeskovica Bektas, Jannick Dam Kristensen, Micki Sonne Kaa Sunesen, Lea Lund (Editor)

Research output: Other contributionContribution to digital media

329 Downloads (Pure)

Abstract

Eleven som forsker handler om at lade eleverne få indflydelse på forhold i deres egen skolehverdag. Det kan gøres ved at lade eleverne undersøge og analysere forhold, hvor eleverne i dialog med lærerne vurderer, hvad der er væsentligt at få undersøgt på deres egen skole. Artiklen beskriver, hvordan en tilgang kaldet ’Eleven som forsker’ kan danne grundlag for udvikling af undervisning, demokrati og skole. Artiklen formidler, hvad Eleven som forsker er og giver indblik i, hvilket udbytte elever oplever, når man på skolen arbejder med denne tilgang. Der opstilles en række praksiseksempler, som viser, hvordan denne undervisningsform kan gribes an.
Original languageDanish
Publication date16 Feb 2021
PublisherUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Number of pages10
Publication statusPublished - 16 Feb 2021

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this