Abstract
At være en elev med læse-og skrivevanskeligheder betyder, at elevens læsevanskeligheder er genetisk betingede, hvis han eller hun eksempelvis er dyslektiker (se Hagtvet m.fl., 2016). Tilsvarende betyder det at være i læse-og skrivevan-skeligheder, at eleven sættes i en situation, hvor kravene til kompetencer i læsning og skrivning bliver uoverkommelige og vanskelighederne dermed forstærkes. Hagtvet, Frost og Refsahl (2016) taler her om, at det er af afgørende betyd-ning, at skolen og læreren ikke ser læse-og skrivevanske-ligheder som elevens individuelle problem, men at man vedkender sig ansvaret for at tilpasse undervisningen til den enkelte elevs forudsætninger. Og samtidig må eleven ved-kende sig sine vanskeligheder og arbejde med disse. De be-nævner dette dobbelt ejerskab til læse-og skrivevanske-lighederne.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Læsning og skrivning i indskolingen-en differentieret praksis |
Editors | Vibeke Boelt, Inger Maibom |
Number of pages | 21 |
Volume | 1 |
Place of Publication | KVaN |
Publisher | KvaN |
Publication date | 1 Apr 2021 |
Edition | 1 |
Pages | 107-128 |
Article number | 5 |
Chapter | 5 |
ISBN (Print) | 978-87-93820-17-3 |
Publication status | Published - 1 Apr 2021 |
Keywords
- schools, courses and institutions