Abstract
Hvordan udvikler elever deres matematiske faglighed i klasserum, og hvordan støtter læreren dem i processen? Artiklen præsenterer Paul Cobbs og Erna Yackels socialkonstruktivistiske fortolkningsramme for klasserumsobservationer og giver et eksempel på en analyse af en faglig udvikling i en 2.-klasse. I artiklen argumenteres der for at elevers begrebsmæssige faglige udvikling som den forekommer i klasserum, kun kan forstås hvis den belyses fra både sociale og individuelle, psykologiske perspektiver – og at de karakteristika der hører til hvert perspektiv, er uløseligt forbundet. Desuden gives der eksempler på hvordan matematiklæreren kan understøtte elevers begrebsmæssige faglige udvikling ved at guide elevernes såkaldte sociomatematiske normer.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 7-22 |
Number of pages | 16 |
ISSN | 1604-8628 |
Publication status | Published - Jul 2011 |