Elevers faglige udvikling i matematiske klasserum

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Hvordan udvikler elever deres matematiske faglighed i klasserum, og hvordan støtter læreren dem i processen? Artiklen præsenterer Paul Cobbs og Erna Yackels socialkonstruktivistiske fortolkningsramme for klasserumsobservationer og giver et eksempel på en analyse af en faglig udvikling i en 2.-klasse. I artiklen argumenteres der for at elevers begrebsmæssige faglige udvikling som den forekommer i klasserum, kun kan forstås hvis den belyses fra både sociale og individuelle, psykologiske perspektiver – og at de karakteristika der hører til hvert perspektiv, er uløseligt forbundet. Desuden gives der eksempler på hvordan matematiklæreren kan understøtte elevers begrebsmæssige faglige udvikling ved at guide elevernes såkaldte sociomatematiske normer.
    Original languageDanish
    JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
    Issue number2
    Pages (from-to)7-22
    Number of pages16
    ISSN1604-8628
    Publication statusPublished - Jul 2011

    Cite this