Elevopgaver og elevprodukter i matematik

Rune Hansen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Brugen af matematiske opgaver udgør ofte en didaktisk selvfølgelighed for mange matematiklærere med dertilhørende etablerede rutiner. Rutiner er nødvendige og relevante i didaktiske situationer, men der opstår et problem, når en rutine fastfryses og udvikler sig til et ritual for læreren, da det er med til at undertrykke lærerens refleksion over sin undervisningspraksis (Jank & Meyer, 1997). Det er problematisk for elevernes matematiske læring, hvis matematiklærere ikke forholder sig reflekterende til opgavernes udformning med tilhørende krav til elevernes matematiske arbejde. På den baggrund er der på tværs af de tre universitetsskoler udviklet et projekt, som vil bidrage til en matematikdidaktisk diskussion af, hvad en opgavedidaktisk praksis i matematikundervisning er, bør være, hvorfor og hvordan.
Original languageDanish
Title of host publicationUniversitetsskolen : mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling
EditorsAlexander von Oettingen, Keld Thorgård
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2019
Pages137-150
Chapter10
ISBN (Print)978-87-7160-759-8
Publication statusPublished - 2019
SeriesUndervisning og læring

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this