TY - CHAP
T1 - Elevopgaver og elevprodukter i matematik
AU - Hansen, Rune
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Brugen af matematiske opgaver udgør ofte en didaktisk selvfølgelighed for mange matematiklærere med dertilhørende etablerede rutiner. Rutiner er nødvendige og relevante i didaktiske situationer, men der opstår et problem, når en rutine fastfryses og udvikler sig til et ritual for læreren, da det er med til at undertrykke lærerens refleksion over sin undervisningspraksis (Jank & Meyer, 1997). Det er problematisk for elevernes matematiske læring, hvis matematiklærere ikke forholder sig reflekterende til opgavernes udformning med tilhørende krav til elevernes matematiske arbejde. På den baggrund er der på tværs af de tre universitetsskoler udviklet et projekt, som vil bidrage til en matematikdidaktisk diskussion af, hvad en opgavedidaktisk praksis i matematikundervisning er, bør være, hvorfor og hvordan.
AB - Brugen af matematiske opgaver udgør ofte en didaktisk selvfølgelighed for mange matematiklærere med dertilhørende etablerede rutiner. Rutiner er nødvendige og relevante i didaktiske situationer, men der opstår et problem, når en rutine fastfryses og udvikler sig til et ritual for læreren, da det er med til at undertrykke lærerens refleksion over sin undervisningspraksis (Jank & Meyer, 1997). Det er problematisk for elevernes matematiske læring, hvis matematiklærere ikke forholder sig reflekterende til opgavernes udformning med tilhørende krav til elevernes matematiske arbejde. På den baggrund er der på tværs af de tre universitetsskoler udviklet et projekt, som vil bidrage til en matematikdidaktisk diskussion af, hvad en opgavedidaktisk praksis i matematikundervisning er, bør være, hvorfor og hvordan.
KW - Skoler, fag og institutioner
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7160-759-8
T3 - Undervisning og læring
SP - 137
EP - 150
BT - Universitetsskolen
A2 - Oettingen, Alexander von
A2 - Thorgård, Keld
PB - Dafolo
CY - Frederikshavn
ER -