En fænomenologisk undersøgelse af bevægelse i den specialpædagogiske undervisning på Skolehjemmet Marjatta

Thomas Bille, Göran Krantz, Mette Schmidt

Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearch

138 Downloads (Pure)

Abstract

I de senere år er der blevet sat stærkt fokus på nødvendigheden af at inkludere bevægelse i undervisningen. Omdrejningspunktet i såvel den praktiske indsats som forskning på området har primært været instrumentelle fysiske tiltag såsom motion, gymnastik og idræt med det formål at styrke sundhed, trivsel og læring blandt børn i skolen. Dog er der problemer med at finde metoder til at integrere bevægelse i skolernes undervisningspraksis. I dette projekt fokuseres primært på betydningen af bevægelsens æstetiske og performative dimensioner. På dette område mangler der forskning.
Pilotprojektets formål var derfor at undersøge:
• nye metoder til at integrere bevægelse i undervisning
• bevægelsens betydning for børn i en specialpædagogisk kontekst
Skolehjemmet Marjatta har udviklet en pædagogik, der gør stærkt brug af bevægelse i
forskellige pædagogiske situationer. Fænomenologiske observationer af undervisningen i Marjattas specialpædagogiske klasser gennemførtes i 6. og 7. klasses hovedfag og i sløjd, gymnastik, eurytmi og folkedans. Resultaterne viser, at bevægelse integreres i mange undervisningssituationer fx. sprogundervisning, musik, historie og regning. Resultaterne viser endvidere, at bevægelse styrker Livsglæde, selvværd og trivsel; Opmærksomhed, nærvær og koncentration; Motivation og engagement; Balance mellem aktivitet og ro.
Pilotstudiets resultater giver nøjagtig viden om fx hvordan børnenes motivation til at lære vækkes gennem forskellige didaktiske midler i forskellige læringssituationer og fag. Pilotstudiet viser både didaktiske metoder for, hvordan bevægelse kan integreres i undervisningen på forskelligt vis og hvilken betydning bevægelsen har for væsentlige aspekter af børnenes læring, trivsel og udvikling.
Resultaterne bringes ind i nutidig pædagogisk kontekst og forslag til videre forskning og udvikling diskuteres.
Original languageDanish
Number of pages19
Publication statusPublished - 21 Jun 2017

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions
  • health, nutrition and quality of life
  • research designs, theory and method
  • UC-NUVO konference

    Mette Schmidt (Speaker) & Thomas Bille (Paricipant)

    19 Sept 201820 Sept 2018

    Activity: Participating in or organising an event typesConference

Cite this