TY - RPRT
T1 - En fænomenologisk undersøgelse af bevægelse i den specialpædagogiske undervisning på Skolehjemmet Marjatta
AU - Bille, Thomas
AU - Krantz, Göran
AU - Schmidt, Mette
PY - 2017/6/21
Y1 - 2017/6/21
N2 - I de senere år er der blevet sat stærkt fokus på nødvendigheden af at inkludere bevægelse i undervisningen. Omdrejningspunktet i såvel den praktiske indsats som forskning på området har primært været instrumentelle fysiske tiltag såsom motion, gymnastik og idræt med det formål at styrke sundhed, trivsel og læring blandt børn i skolen. Dog er der problemer med at finde metoder til at integrere bevægelse i skolernes undervisningspraksis. I dette projekt fokuseres primært på betydningen af bevægelsens æstetiske og performative dimensioner. På dette område mangler der forskning. Pilotprojektets formål var derfor at undersøge: • nye metoder til at integrere bevægelse i undervisning • bevægelsens betydning for børn i en specialpædagogisk kontekst Skolehjemmet Marjatta har udviklet en pædagogik, der gør stærkt brug af bevægelse iforskellige pædagogiske situationer. Fænomenologiske observationer af undervisningen i Marjattas specialpædagogiske klasser gennemførtes i 6. og 7. klasses hovedfag og i sløjd, gymnastik, eurytmi og folkedans. Resultaterne viser, at bevægelse integreres i mange undervisningssituationer fx. sprogundervisning, musik, historie og regning. Resultaterne viser endvidere, at bevægelse styrker Livsglæde, selvværd og trivsel; Opmærksomhed, nærvær og koncentration; Motivation og engagement; Balance mellem aktivitet og ro. Pilotstudiets resultater giver nøjagtig viden om fx hvordan børnenes motivation til at lære vækkes gennem forskellige didaktiske midler i forskellige læringssituationer og fag. Pilotstudiet viser både didaktiske metoder for, hvordan bevægelse kan integreres i undervisningen på forskelligt vis og hvilken betydning bevægelsen har for væsentlige aspekter af børnenes læring, trivsel og udvikling. Resultaterne bringes ind i nutidig pædagogisk kontekst og forslag til videre forskning og udvikling diskuteres.
AB - I de senere år er der blevet sat stærkt fokus på nødvendigheden af at inkludere bevægelse i undervisningen. Omdrejningspunktet i såvel den praktiske indsats som forskning på området har primært været instrumentelle fysiske tiltag såsom motion, gymnastik og idræt med det formål at styrke sundhed, trivsel og læring blandt børn i skolen. Dog er der problemer med at finde metoder til at integrere bevægelse i skolernes undervisningspraksis. I dette projekt fokuseres primært på betydningen af bevægelsens æstetiske og performative dimensioner. På dette område mangler der forskning. Pilotprojektets formål var derfor at undersøge: • nye metoder til at integrere bevægelse i undervisning • bevægelsens betydning for børn i en specialpædagogisk kontekst Skolehjemmet Marjatta har udviklet en pædagogik, der gør stærkt brug af bevægelse iforskellige pædagogiske situationer. Fænomenologiske observationer af undervisningen i Marjattas specialpædagogiske klasser gennemførtes i 6. og 7. klasses hovedfag og i sløjd, gymnastik, eurytmi og folkedans. Resultaterne viser, at bevægelse integreres i mange undervisningssituationer fx. sprogundervisning, musik, historie og regning. Resultaterne viser endvidere, at bevægelse styrker Livsglæde, selvværd og trivsel; Opmærksomhed, nærvær og koncentration; Motivation og engagement; Balance mellem aktivitet og ro. Pilotstudiets resultater giver nøjagtig viden om fx hvordan børnenes motivation til at lære vækkes gennem forskellige didaktiske midler i forskellige læringssituationer og fag. Pilotstudiet viser både didaktiske metoder for, hvordan bevægelse kan integreres i undervisningen på forskelligt vis og hvilken betydning bevægelsen har for væsentlige aspekter af børnenes læring, trivsel og udvikling. Resultaterne bringes ind i nutidig pædagogisk kontekst og forslag til videre forskning og udvikling diskuteres.
KW - Børn og unge
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - Sundhed, ernæring og livskvalitet
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
UR - https://tidsskrift.dk/FPPU/article/view/26557
M3 - Rapport
BT - En fænomenologisk undersøgelse af bevægelse i den specialpædagogiske undervisning på Skolehjemmet Marjatta
ER -