En metasyntese af vejledning i læreruddannelsen i norden

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    3 Downloads (Pure)

    Abstract

    Artiklen er resultatet af en metasyntese om viden om vejledning i nordiske læreruddannelser, udarbejdet fra artikler omhandlende forsknings- og udviklingsarbejder i udvalgte databaser. Forskningsspørgsmålet: Hvilken samlet evident forsknings- og udviklingsviden findes om vejledning i nordiske læreruddannelser fra 2008 – 2014? Hvilke typer af vejledning er beskrevet i relation hertil? 9 ud af 13 artikler blev inkluderet ud fra en kvalitetsvurdering. Den fundne viden handler primært om praktikvejledning. Forskningsviden om vejledning i andre uddannelseskontekster fx karrierevejledning er nærmest fraværende. Metasyntesen viser, at det at kunne praktikvejlede til fortsat professionel udvikling kalder på flere kompetencer og viden, end aktuel praksis viser.
    Original languageDanish
    Article number3
    JournalStudier i læreruddannelse og -profession
    Volume2
    Issue number2
    Pages (from-to)62 - 83
    Number of pages21
    ISSN2445-8538
    Publication statusPublished - Oct 2017

    Keywords

    • teacher education
    • counseling
    • education, professions and jobs

    Cite this